Eystein Hanssen, leder i Forfatterforbundet.

Eystein Hanssen, leder

Forfatter (f. 1965) og en av medstifterne av Forfatterforbundet. Etter debuten i 2010 har han utgitt 9 spenningsromaner og enkelte noveller. Før han debuterte som forfatter hadde Eystein mange års erfaring som TV-produsent, regissør og kommunikasjonsrådgiver, og som leder av flere mediebedrifter bak seg. Eystein har også bred styreerfaring fra private bedrifter, norske og internasjonale organisasjoner, og faglige råd og utvalg. Han er utdannet innen film, tv og informasjonsteknooigi og har en mastergrad i økonomi og ledelse.

E-post

Trond Vernegg, nestleder i Forfatterforbundet

Trond Vernegg, nestleder

E-post

Indieforfatter/forfatter (f. 1958) bosatt i Oslo. Forretningsadvokat, erfaring som styreleder og styremedlem i en rekke selskaper, stiftelser og organisasjoner. Formann i Riksmålsforbundet siden 1990 og medlem av Det Norske Akademi for Språk og Litteratur. Er forfatter av både skjønnlitteratur og sakprosa. Trond ble av landsmøtet 2022 gjenvalgt som nestleder.

Elena Guttormsen, styremedlem i Forfatterforbundet

Elena Guttormsen, styremedlem

Indieforfatter (f. 1983), bosatt i Alta. Utdannet jurist, erfaring som styreleder og styremedlem i politikk, idrett og kultur.

Jan Erik Øvergård

Jan Erik Øvergård, styremedlem

Serieromanforfatter på heltid (f. 1955). Opprinnelig journalist med bakgrunn fra bl.a. A-pressen og som systemkonsulent/salg. Jan Erik er styreleder av As Avisdrift Røros. Sitter som varamedlem i stipendkomiteen, og er komiteens representant inn i styret.

Ingrid Vigerust Kallestad, styremedlem

Forfatter (f. 1999) bosatt i Bergen. Studerer ved UiB, og jobber på Litteraturhuset i Bergen. Styremedlem i Stoff Magasin, hvor hun tidligere år har arbeidet som journalist, illustratør og tillitsvalgt. Ingrid debuterte i 2021 med diktsamlingen Den styggeste sjøstjernen i verden.

Tove Taalesen

Tove Taalesen, varamedlem

Forfatter. Bosatt i Oslo. Tidligere HR-sjef på Aker Brygge. Har arbeidet over ti år ved Det kongelige hoff. Tove arbeider nå med innholdsproduksjon for aktører i reiselivet, sosiale medier og er aktiv podkaster. Har utgitt krimthrilleren Dronningen.

Kari Woxholt Sverdrup

Kari Woxholt Sverdrup, varamedlem

Forfatter og oversetter (f. 1957) bosatt i Sandefjord. Skriver barne- og ungdomslitteratur, og debuterte i 1993 med ungdomsromanen Hjemme er et annet sted. Flere av bøkene hennes er oversatt til dansk og tysk. Kari har vært forfatter og oversetter på fulltid siden 2008.

Kari var leder for forfatterforeningen Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere i perioden 2004–2008, var nestleder fra 2001 til 2004, og satt i stryet for organisasjonen fra 1997 til 2001. Hun har også hatt en rekke verv innen bok- og litteraturorganisasjoner, blant annet har hun vært styreleder for Foreningen Les fra 2005–2009.

Les om landsmøtet 2022.