Stipendkomiteen

Dorthe Erichsen, leder

F. 1961. Utdannet cand. mag. med fagene historie, engelsk og massekommunikasjon, samt 20 vekttall i bedriftsøkonomi. Har tidligere sittet 6 år i NFFOs stipendkomité for oversettere. Medlem av Norsk Oversetterforening (NO).

Startet i forlagsbransjen som redaktør i 1984, og er tidligere sjefredaktør for barne- og ungdomsavdelingen til Hjemmets Bokforlag, i dag en del av Cappelen Damm. Frilans på fulltid siden 1992, primært som oversetter, men også som redaktør, konsulent, manusvasker og korrekturleser. Har oversatt 157 skjønnlitterære titler, både for barn og voksne, på oppdrag for de aller fleste forlagene i Norge.

Debuterte som serieforfatter i 2011, og har skrevet to serier, hhv 20 og 28 bøker. Er nå i gang med sin tredje.

Tore Aurstad

F. 1972. Cand. mag. ca 30 skjønnlitterære titler, både for barn og ungdom og for voksne. Medlem av Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU) og Norsk Oversetterforening (NO). Foruten å skrive egne bøker er Aurstad også oversetter, og har 70 skjønnlitterære oversettelser, og påtar seg også litterære konsulent- og redaktøroppdrag.

Tore Aurstad skoleklasser rundt om i landet i regi av Den kulturelle skolesekken. Han har vært nominert til Rivertonprisen i 2015 og 2018 og Uprisen i 2017.

Foto: Aurstad & Westberg

Agnes Lovise Matre

F. 1966. Adjunkt med tilleggsutdanning i norsk og engelsk. 10 år som sensor i norsk skriftlig på fylkesnivå.

Matre er medlem av Den norske Forfatterforening (DnF), og var også med i interimstyret som startet Forfatterforbundet. Hun har utgitt 5 romaner, 4 av dem på Gyldendal, hvorav én er originalskrevet og utgitt på både bokmål og nynorsk.

I 2020 ble Matre tildelt Sølvkniven for romanenIskald.

Foto: Haakon Nordvik/Gyldendal

Lene Lauritsen Kjølner

F. 1962. Har arbeidet som tekster av film og TV siden 1994. Er skribent i Tønsbergs blad, og var fast medlem av Kulturutvalget i Tønsberg bystyre 2011-2015. Bl.a. leder av bibliotekstyret ved Tønsberg og Færder bibliotek fra 2015–2019. Lauritsen Kjølner har utgitt totalt 8 romaner på Vigmostad & Bjørke, Juritzen og på eget forlag.

Vinner av Maurits Hansen-prisen «Nytt blod» som beste krimbokdebutant 2014.

Foto: John Andresen

Gunhild Haugnes

F. 1964. Utdannelse innen økonomi, teknologi og journalistikk - samt diverse kurs i kreativ skriving. Jobber i dag som journalist i NHST/Europower, har tidligere jobbet i Aftenposten, E24, Computerworld og Teknisk Ukeblad som journalist, redaksjonssjef og redaktør. Har også jobbet ved Universitet i Oslo med forskningskommunikasjon, herunder prosjektleder og redaktør for Titan.uio.no. Debuterte som skjønnlitterær forfatter i 2013, og har siden gitt ut tre romaner. Bøkene er gitt ut på Juritzen forlag og eget forlag Vikinga Media. Haugnes er innkjøpt av Kulturrådet.

Foto: Vikinga Media

Jan Erik Øvergård,
varamedlem

F. 1955. Opprinnelig journalist med bakgrunn fra bl.a. A-pressen og som systemkonsulent/salg. Er nå serieforfatter på heltid. Øvergård har skrevet to serier, og er på sin tredje, totalt 55 titler. Skriver sammen med Guri Annikki Torgersen, og bøkene utgis under navnet Annikki Øvergård. Øvergård er styreleder av As Avisdrift Røros