Slik sikrer du kvalitet når du gir ut bok selv

Tenker du på å bli indieforfatter? Gi ut boken din selv, med samme kvalitet som bøker gitt ut på forlag? Da er det viktig å være kritisk og bevisst til prosessen. For det er en prosess!

Her skal du få noen innspill.

Illustrasjoner og animasjon av Stein Ivar Ingebrigtsen

Prosessen med å gi ut bok er ikke lineær, slik at du kan følge en oppskrift fra A til Å. Prosessen går i loops. Når du tror du er ferdig med ett steg, må du gjerne gå litt tilbake og ta noen runder til.

Ha det med deg som en rettesnor når du går gjennom trinnene.

Før du starter

Det er noen viktige ting du bør tenke grundig gjennom før du starter et bokprosjekt.

Hvordan skal du finansiere prosjektet?

Det vi vet er at det koster penger. Anslagsvis mellom 50.000 og 100.000.- kroner, avhengig av lengde, bilder, format, osv. Du bør undersøke hva det vil koste å utgi din bok og lage et budsjett.  Det finnes flere finansieringsmåter.

OPPSPARTE MIDLER – Du har penger til dette og trenger ikke tenke på finansiering.

FFF –   Family, Fools and Friends. Mange starter med å be om støtte fra sine nærmeste. Tenk igjennom hvilken situasjon du eventuelt setter dem i eller deg selv i, før du går for denne løsningen.

TILSKUDD – Søk tilskudd. Forfatterforbundet har oversikt over mange tilskuddsordninger. I tillegg finnes det lokale, regionale, nasjonale og internasjonale ordninger. Se om du finner en ordning som passer for deg. Du kan finne frem til mange tilskuddsordninger på nettet. Søker du tilskudd, bør du legge mye arbeid i søknaden, beskrive prosjektet på en fengende måte, ha med fremdriftsplan og gjerne også et budsjett. Forklar hvorfor nettopp ditt prosjekt bør få støtte.

ENGLEINVESTOR – det finnes både stiftelser, organisasjoner og pengesterke privatpersoner som investerer i ting de tror sterkt på. Ha du et spennende bokprosjekt du tror noen har interesse av å støtte? Søker du om støtte, bør du legge mye arbeid i søknaden, beskrive prosjektet på en fengende måte, ha med fremdriftsplan og gjerne også et budsjett. Forklar hvorfor nettopp ditt prosjekt skal få støtte.

CROWDFUNDING – Dette er folkeinnsamlinger som administreres på forskjellige måter. Du kan selge andeler, forhåndsselge boken, be om lån som betales tilbake når du har tjent en viss andel osv. Du kan finne ut mer om crowdfunding ved å søke på nettet.

SPLEIS.no/ Bidra.no – Kan du koble tema ditt til en god sak eller noe som vil fremme en god idé, så finnes det spleisordninger på nett. Kan temaet eller saken brukes til å forhåndsselge boken din?

Det viktigste er å tenke igjennom og planlegge hvordan du tenker å finansiere boken, frem til du eventuelt tjener penger på den.

Har du den kunnskapen som trengs?

Mange går skrivekurs og det er et hav å velge mellom. Ikke alle passer for alt. Det er viktig å ha tenkt igjennom hva du kan, hva du trenger støtte på og hvilke tjenester du må kjøpe.  Mange ønsker å selge sine tjenester til selvpublisister. Ikke alle vil hjelpe deg dit du skal. Sørg for å ha tid nok, penger nok og inspirasjon og vilje nok til å komme helt i mål.

Vær bevisst på alle faser i prosessen, planlegg godt for å unngå overraskelser.

Nødvendige avtaler som bør inngås?

Kanskje bør du allerede nå inngå noen avtaler, eller i det minste ha tenkt igjennom hvilke bokformater du ønsker, hvordan du tenker at boken skal selges, distribueres osv.

Ideen din

Inspirasjon og bokidé

Hva er grunnideen med boken. Hva vil du med den?
Fortelle en historie? Provosere til debatt?

Hvordan vil du fortelle historien?
Vil du være en allvitende forteller, vil du vinkle boken fra en av karakterene? Vil du skrive i «jeg-form» og være på innsiden av en karakter, eller vil du være en fortellende forfatter? Skal det være en saktegående bok til refleksjon og ettertanke, eller en action-fylt bok med korte setninger og kjappe replikker. Språk, setningslengde, ordvalg. Alt bidrar til å sette et visst preg på teksten din. Du må derfor tenke igjennom hva du vil med den.

Hvordan gjøre boken interessant for flere enn deg selv?
Kjenner du godt nok det stoffet du skal skrive om? Må du gjøre mye research? Er det viktig at den er historisk korrekt eller er det fantasy? Krever temaet ditt spesiell innsikt i språklige finesser? Hvilke grep vil du bruke for å fenge leseren?

Skrive-prosessen

Skriveprosessen begynner

Du har tenkt gjennom sjanger, plot, disposisjon, og starter og skrive. Men så:

Det stopper opp
De fleste som skriver møter på utfordringer underveis. Har du noen å gå til? Har du metoder for å komme i gang igjen om det stopper opp? Kjenner du noen som kan hjelpe deg i gang om du ikke allerede kjenner til teknikkene? Mange manus blir liggende halvferdige fordi det stopper opp og man blir gående og vente på ny inspirasjon. Den kommer ikke av seg selv. Sørg for å ha noen skrivekyndige i din nærhet som kan inspirere deg i gang igjen når det butter.

Skrivefellesskap
Det sikreste for å holde inspirasjonen oppe er å ha jevnlig kontakt med andre som også skriver. Kanskje lage en slags kontrakt som forplikter dere litt i forhold til fremdrift.

For noen kan det holde med et digitalt fellesskap. Det finnes allerede mange grupper for dette eks. på Facebook. Det finnes skrivefellesskap som stimulerer skrivemotoren din, eks. NaNoWriMo. Eller skrivekurs innenfor alle aktuelle tema som inspirasjon, «Få i gang skrivemotoren»,  osv.

Uansett er det viktig med selvdisiplin. Du vil møte motstand, og det vil være andre ting som frister innimellom. Finn ut når du skriver best. Om morgenen når du er uthvilt? Etter maten? Når de andre i huset sover? Lag en plan for skrivetid, fremdrift og hold deg til den.

Noen skal lese boken din
Det er viktig å la noen lese det du skriver underveis. Du kan gjerne bruke venner eller andre du kjenner, men vit at de mest sannsynlig ikke vil gi deg motstand nok.

Litt avhengig av hva slags bok du skriver, vil du trenge profesjonell hjelp allerede her.

• Kjenner du en forfatter du kan spørre?
  • Er du villig til å kjøpe en konsulentuttalelse?

Allerede her i prosessen er det viktig å kvalitetssikre prosessen. Du kan gjøre noe selv ved å tenke gjennom struktur, innhold, språklighet, lesbarhet.

Ting å huske på underveis

Når du skriver og selvredigerer, må du holde fokus på inngangsspørsmålene dine:

Hva vil du med boken din? Hvem skriver du for?

Det er lett å miste det av synet underveis i den kreative prosessen.

Kvalitets-sikringen

Teksten din trenger motstand

Du må ha redaktør
Selvredigering representerer kun grovarbeidet når manus nærmer seg å være ferdig. Du må ha en profesjonell redaktør, en som kan sine saker.

Du bør bruke en redaktør som er spesialist på den sjangeren du skriver i. Da får du grundige og konstruktive tilbakemeldinger på språk, gjentagelser, struktur og dramaturgi. Regn med tilbakemeldinger du ikke liker. Regn med å måtte omskrive manus flere ganger.

En profesjonell redaktør vil hjelpe deg på vei til å nå intensjonen din.

Kjøp språkvasker
Det er fort gjort å bli blind på egen tekst.

En språkvasker leser med et profesjonelt blikk og hjelper deg til bedre formuleringer. En språkvasker luker bort gjentagelser, logiske brister og sørger for at språket flyter og henger sammen. En dyktig språkvasker vil kjenne til sjangerspesifikke formuleringer, hjelpe deg til å gjøre teksten mer begripelig og i tråd med bransjespesifikke normer og regler.

Du må ha en korrekturleser
En korrekturleser luker bort de siste feilene, tegnsettinger og småplukk som skiller de gode bøkene fra amatørene.

Når du er ferdig med dette, har du fremdeles noen runder til å gå.

Ferdig-stilling av manus

Fra manus til ferdig bok

Fremdeles er boken din bare en bunke med ark. For å gjøre teksten din til boksider, må den til ombrekking.

Papirbok – Ombrekk vil si å lage boken om til det formatet du vil gi den ut i.

Skal du utgi papirformat, må ombrekker vite papirtype, tykkelse, størrelse, sats, trykk og innbinding. Du må få laget et profft omslag til boken. Selv om du kjenner noen som er flink til å tegne, er det ikke sikkert at det er lurt å bruke en slik tegning på coveret.

En omslagsdesigner jobber med design/layout: bilde, tekst, fonter både på forsiden og baksiden av boken. Dette må også brekkes om og tilrettelegges med tanke på rygg og innbrett osv. slik at trykkeriet kan trykke det.

POD – Print on Demand er på vei inn i bransjen også i Norge. Flere som selger forfattertjenester til selvpublisister kan også formidle POD til utenlandske trykkerier. Vi har ingen trykking av POD i Norge. De fleste som tilbyr POD gjør det i softcover og uten særlig mye bilder. Noen steder kan de også tilby hardcover.

E-bok – Skal du kun utgi e-bok må manus brekkes om til epub-format. Du må likevel ha et omslag, som også kan legges inn i epub-fil.

Lydbok – Skal du ha lydbok, er det flere ting å tenke på. Hvem skal lese den? Hvilket studio skal du bruke? Noen forfattere er flink til å lese selv, andre er det ikke. Da lønner det seg å bruke f.eks. en proff skuespiller som har studert kunsten å formidle. Det finnes profesjonelle tjenestetilbydere som kan hjelpe deg til å få en gjennomarbeidet lydbok som strømmetjenestene ønsker å ta inn i sortimentet.

Trykking

Det er vanlig å lage et prøvetrykk som en siste sjekk på at alt er på stell. Få gjerne noen utenforstående til å lese gjennom boken din. En anmelder?

Du må tenke grundig gjennom antall. Gjennomsnittsboken selger 300 eksemplarer.

Et trykkeri vil argumentere for at det er billigere jo flere du trykker. Hent gjerne inn tilbud fra flere trykkerier.

Distribusjon?
Det finnes flere måter å distribuere bøker på. Du kan sende bøkene hjemmefra med posten, Bring, Helt hjem ol. Her bør du sjekke priser og tilbud før du bestemmer deg. Velger du å sende bøkene til Forlagssentralen eller Sentraldistribusjon, må du forsikre deg om at du har flyt i salget ditt, så ikke bøkene blir liggende hos distributør.

Lagring?
Husk at bøkene skal ut til leserne og ikke ligge på lager. Derfor må du ha tenkt nøye gjennom distribusjonsmetoden din. Kasser med bøker som blir stående i en bod i årevis gir heller ingen inntekter. Vær realistisk. Forhør deg med noen som har gjort dette før.

ISBN
Du må ha et ISBN-nummer og en tilhørende strekkode. ISBN er bokens fingeravtrykk. Et unikt nummer som kun gjelder din bok.

Det er også vanlig å bruke en strek-kode eller en QR-kode. Begge deler er en kode som lese av maskinelt og scannes på salgsstedet. QR-koden er mer fleksibel og kan brukes til hva du vil. Du finner kodegeneratorer til begge variantene på nett.

Bokbasen
Du må registrere boken i Bokbasen. Det er viktig for å være med i statistikk og sentrale bransjedata. Vi anbefaler derfor at alle registrerer sine bøker i bokbasen.

Når den er registrert i Bokbasen, må du også lever plikteksemplarer til Nasjonalbiblioteket.

På tide å trekke pusten – for å gå videre!

Mange tror at jobben er gjort når boken er ferdig trykket, men det er nå den egentlig begynner. På tide å selge!

Salg og markeds-føring

Promotering

Promotering av boken er kanskje det viktigste arbeidet du gjør når boken er ferdig trykket. Folk må høre om boken din hvis de skal få lyst til å kjøpe den. Du kan bruke:

• SoMe og digitale plattformer
  • Holde foredrag
  • Nettsider
  • Blogginnlegg.
  • Kontakte aviser og annen media med spørsmål om å anmelde eller omtale boken din.
  • Kan du være aktuell som gjest i programmer som God Morgen Norge eller debattprogrammer? De fleste kommer ikke på Lindmo og Skavlan, men hvem vet?
  • Litt avhengig av tema, er det viktig å koble seg på kanaler som kan treffe tema i boken din.

Det er lurt å sette i gang promoteringen i god tid før boken er ferdig. Dette henger også sammen med hvilke finansieringsordninger du velger.

Tips! Det kan være lurt å tenke finansiering og promotering samtidig!

Hvordan skal du selge boken?

Boken selger ikke seg selv!
Som indieforfatter ligger ikke veien åpen for deg ut i bokhandlerne eller til bibliotekene. Men det finnes muligheter. Du kan prøve å få boken din inn hos din lokale matvareforretning, bensinstasjon eller andre butikker. Du kan også inngå samarbeid med idrettslag eller foreninger om direktesalg på dør i ditt nærområde.

Har du gjort det nødvendige arbeidet for å få boken din god nok til Kulturrådets innkjøpsordning? Blir du som indieforfatter innkjøpt, vil du få utbetalt både forfatters og forlagets andel. Husk at det er det én ting som er avgjørende for å bli innkjøpt: Kvalitet, kvalitet og kvalitet – gjennom alle ledd. Sett deg inn i reglene for innkjøpsordningen og hvilke krav de stiller. Opplysninger om dette finner du på Kulturrådets hjemmeside.

Monitorering av salg/regnskap
Det er viktig å ha systemer for salg og regnskap allerede før boken slippes.

Det er lett å miste oversikten etterhvert som du både skal selge hjemmefra, gjennom distribusjonskanaler, i nettbutikker osv.

Det krever stor innsats for å få boken ut til leserne. Men lykkes du med jobben, er følelsen du sitter igjen med alltid god.

Lykke til!