Blogg

Ny strømmeaktør gir nye muligheter

Den svenske strømmetjenesten Nextory etablerer seg i Norge. I et marked som fram til nå har fungert som et «duopol+1» med Storytel som den dominerende tjenesten, Fabel som utfordrer, og med Ebok+ som en tjeneste som ikke har sluppet helt til, er det usikkert hvordan markedet vil utvikle seg med flere aktører. Hvis økt konkurranse betyr at både lyttere og forfattere kommer bedre ut, er det bra. Hvis det går som på musikkområdet, der konkurransen mellom plattformene førte til at innholdsprodusentene knapt får betalt, er det ikke bra.

God jul og godt nytt år!

Styret og sekretariatet i Forfatterforbundet ønsker alle medlemmer, samarbeidspartnere og støttespillere en fredfull jul. Vi håper dere alle finner tid og rom til å lage den julefeiringen dere selv ønsker. Kanskje blir det endelig tid for å lese boka som ligger på vent?

Norges beste innboforsikring blir enda bedre

1. januar 2021 kommer det vilkårsendringer på forsikringen din, som du bør få med deg. Her er en oversikt over de viktigste endringene og hva det vil si for deg. – LOfavør Innboforsikring var en av de første avtalene som ble forhandlet frem og er fremdeles en av de viktigste fordelene for deg som er medlem i et LO-forbund. Vi er derfor stolte av å kunne dele at den nå blir enda bedre, sier LO-sekretær Terje O. Olsson.

En høst vi kommer til å huske

Stevningen fra NBU, NO og Dramatikerne endrer høsten. Styrets ønske har vært å behandle stipendprogrammet på et ekstraordinært landsmøte i november, men gitt at voldgiftsretten nå skal behandle saken, finner vi det riktigst å utsette.

– Vi er klare for en spennende høst!

Dette blir en spennende høst. Bibliotekvederlagssaken har fått sin foreløpige avgjørelse. Vi er tilkjent 11% av den skjønnlitterære potten, tilsvarende 5,11% av hele vederlaget. Men alle de fem skjønnlitterære skribentorganisasjonene kan ta avgjørelsen til voldgift. Fristen for dette er 5. oktober.

Strømming øker – da må forfatternes inntekt øke tilsvarende

Når andre bøker går godt på strømmeplattformene enn de som havner på sentralinnkjøp hos bokhandlerne, kan det godt sees som en demokratisering av litteraturfeltet. De færreste av krimforfatterne er millionærer, og i de øvrige skjønnlitterære sjangrene er det kun et fåtall utgivelser som når et stort publikum gjennom bokhandlerne. Som forfattere må vi erkjenne at noen verk egner seg bedre til strømming enn andre, at det gjenspeiles i hva lytterne faktisk velger, og at dette påvirker i inntektene til den enkelte forfatter.

Jubileumshilsen til Forleggerforeningen

Kjære forleggere, gratulerer med 125 årsdagen! Kjære alle litteraturmennesker, hva er de viktigste elementene i en bærekraftig litteraturpolitikk – og hvilke utfordringer kommer vi til å se i tiden fremover? Det er store spørsmål, og som The New Kid on the Block kan det kanskje virke litt skummelt å skulle snakke for en slik viktig forsamling som dette, om noe så viktig. Men så skummelt er det ikke. Helt siden Forfatterforbundet etablerte seg, har vi blitt møtt med åpenhet og tilgjengelighet fra forleggersiden, fra det politiske miljøet, byråkratiet og organisasjoner.

Fundamentet vakler

Forfatterforbundets inntog på den skjønnlitterærere arena er en avslørende historie. I en tid der skribentorganisasjonene burde stå sammen overfor presset litteraturen og forfattere møter både kommersielt, redaksjonelt og når det gjelder ytringsfrihet, ender vi i stedet med en smålig krangel om hvorvidt Forfatterforbundets medlemmer er «gode nok.» Så mye for solidaritet med egne fagfeller.