Blogg

Etterettelig, Lillebø?

Styremedlem i Forfatterforeningen Sandra Lillebø går i sitt innlegg i Klassekampen lørdag 26. juni i rette med tidligere leder i Forfatterforbundet, Jan Ove Ekeberg, og hans innlegg 19. juni.
Både i Forfatterforbundet og i Forfatterforeningen står ytringsfriheten sterkt. Det er å forvente at forfattere ytrer seg fritt. Som jeg allerede 19. juni orienterte Forfatterforeningens leder, Heidi Marie Kriznik om skriftlig, har Jan Ove Ekeberg ingen verv i Forfatterforbundet, og han representerer kun seg selv når han skriver.

En liten hilsen før sommeren

Vel tre år etter oppstarten av Forfatterforbundet kan vi puste litt roligere. 26. mai 2021 kom avgjørelsen i voldgiftsretten. Vi skal disponere 13% av de skjønnlitterære midlene av bibliotekvederlaget. Veien fram til denne avgjørelsen var lang, strevsom og kostbar. Og det var en arbeidsseier for styret, sekretariatet og alle blant medlemmene ellers som har bidratt. Tusen takk til alle.

Om bibliotekvederlagssaken

Alle opphavere med bøker til disposisjon for utlån i bibliotek er med på å opparbeide det årlige bibliotekvederlaget. Er det da urimelig at et stort antall opphavere som tidligere ikke har fått være med forvaltningen av midler de er med på å opparbeide, fordi de ikke kan organisere seg, nettopp organiserer seg for å få forvalte en andel av pengene de selv rettelig har vært med på å utvirke fra Staten?

Fremad, kolleger!

Kjære litteraturvenner, det er nok av andre litteraturutfordringer å bruke energien på framover. Forfatterforbundet er ikke en fiende. Det eneste vi har krevd, er å bli noenlunde likt behandlet. Det var retten enig i. La oss gå videre nå.

Den nye uvirkelighetslitteraturen

I arrangementet «Den nye uvirkelighetslitteraturen» under Norsk litteraturfestival snakket forfatterne Lars Petter Sveen og Erik Fosnes Hansen om hvorfor bøkene deres ofte innehar magiske elementer som bryter med vår oppfatning av virkeligheten, og om mulighetene som ligger i denne typen litteratur.

Ensidig debatt om fiksjonens etiske grenser

I arrangementet «Fiksjonens etiske grenser» diskuterte tre forfattere som har skrevet såkalt virkelighetslitteratur spørsmål knyttet til det etiske aspektet ved denne typen tekster. Forfatterne som deltok var Hanne Ørstavik, Olaug Nilssen og Sandra Lillebø. Samtalen ble moderert av Preben Jordahl.

Instagram: poesiens nyeste tumleplass

av Anette Kristiansen, praksisstudent fra Westerdals. Jeg har lenge hatt lyst til å se nærmere på det litterære mulighetsrommet Instagram har skapt, og har derfor tatt en prat med to poesientusiaster som har mange gode refleksjoner rundt nettopp dette.