Logo Forfatterforbundet
Forfatter Kjersti Herland Johnsen. Foto: Lina Hindrum
Forfatter Kjersti Herland Johnsen. Foto: Lina Hindrum

Møt Kjersti H. Johnsen

Tastaturprat :
Idéen bak spalten er å bli litt bedre kjent med norske forfattere på en uformell måte. Det stilles et fast sett med spørsmål som forfatterne svarer på.

Kjersti Herland Johnsen er født i Stavanger i 1971.  Etter historiestudier i Bergen begynte hun å arbeide i forlagsbransjen i 1998. I 2020 ble hun selv forfatter og har utgitt to underholdningsromaner: Julebrev (Bladkompaniet, 2020) og Jul på Himmelfjell hotell (Cappelen Damm 2022).

 

Når begynte du å skrive og når ble skrivingen et forfatterskap?

Jeg har jo alltid jobbet med tekst, og bidratt i en rekke forskjellige bøker og utgivelser. Men det var først for rundt fire år siden at jeg begynte å satse målrettet på å utgi romaner, og kanskje først nå som jeg har utgitt et par stykker at man kan kalle det et forfatterskap?

Fortell kort om hvordan du skriver og arbeider frem dine bøker

De to første bøkene plottet jeg veldig detaljert, med hovedpersoner, vendepunkter, synsvinkler og kapittelvekslinger lagt inn i en oversikt. Det utvikler seg selvsagt likevel underveis, men jeg forstår ikke helt hvordan folk klarer å bare sette seg ned å skrive uten ha et bilde av hva som skal hende i fortellingen. Jeg trenger et rammeverk for å skape fremdrift. Men i den boken jeg har begynt på nå, skal jeg prøve å skrive litt friere og se hva som hender da. Jeg har likevel hovedtrekkene i handlingen helt klar for meg. Så får vi se om jeg blir overrasket!

Hvor skriver du?

Jeg skriver best om jeg kan reise bort og jobbe alene med teksten flere dager i strekk (for eksempel har jeg lånt hytte av venner flere ganger, det fungerer veldig godt). Men jeg skriver også på hjemmekontoret, på ferier og der anledningen måtte by seg.

Hvordan var prosessen med å utgi bok for deg?

Jeg visste jo mye om prosessen, siden jeg arbeider i forlag. Både skrivearbeidet, redigeringen og salgs- og markedsarbeidet er noe jeg kjenner godt fra før. Men jeg tror likevel man knapt kan forstå hvor mye jobb det er å skrive en bok før man har gjort det selv. Gode idéer er det jo ikke så vanskelig å få, men derfra til faktisk å ferdigstille er veien lang. Og er jeg er heller ikke mer herdet enn at jeg kjenner veldig godt på alle opp- og nedturene man har som forfatter. Det er jo mange runder på en heftig berg- og dalbane bestående av skriving, redigering, kritikk og selvkritikk før man er i mål med et manus som er godt nok til å sendes til trykk. Men det er fantastisk gøy når det lykkes, og jeg har vært veldig heldig med forlagsfolkene som har gjort så mye både for å hjelpe meg med skrivingen og i det enorme arbeidet som må gjøres for å selge og markedsføre bøkene.

Hva arbeider du med ved siden av ditt virke som forfatter?

Jeg arbeider som forlagsredaktør og lydbokredaktør i Gyldendal, der jeg har vært ansatt i snart seks år nå. Før det var jeg i Schibsted Forlag og Font forlag, fantastiske arbeidsplasser der jeg har fått lære veldig mye og jobbe med alle typer utgivelser.

Hva leser du selv? Er det en bok eller flere som har hatt betydning for ditt eget virke som forfatter?

Jeg leser veldig bredt. Mye romaner, noe poesi, en del biografier og memoarer. For tiden leser jeg en biografi om John Donne (en engelsk poet, soldat, advokat og prest fra den urolige tiden da Elizabeth den 1. var dronning), parallelt med Zeshan Shakars De kaller meg Ulven og Kristine Toftes Udyr, en ungdomsroman om dyrene fra den norrøne mytologien - som faktisk bor på en gård i Norge i dag! Når det gjelder snedige plott synes jeg krimdronningen Agatha Christie nesten er uovertruffen, hun er en inspirasjon selv om jeg til nå har skrevet feelgood og ikke krim. Bøker er jo alltid best om man blir litt overrasket underveis! Jeg er også inspirert av skotske Jenny Colgan som skriver underholdende romaner med vidd og varme, og Katherine Webb som er enormt god på fortellinger der handlingen foregår på to (eller tre) forskjellige historiske plan.

Hva skriver du på nå?

Jeg har begynt på oppfølgeren til Jul på Himmelfjell hotell, som jeg ga ut sist høst. Folket på Himmelfjell og i nabobygda Dalen (for ikke å snakke om de amerikanske slektningene deres) finner på så mye rart og interessant at jeg ikke kunne forlate dem etter bare én bok. I tillegg har jeg flere andre bokprosjekter som bare er på skissestadiet, og noen kortere historier.

Har du noen gode råd til aspirantmedlemmene våre som ennå ikke har debutert?

Fortsett å skrive! Ta vare på alle gode tilbakemeldinger og oppmuntrende ord du får. Ikke gi opp om det ikke blir utgivelse på første (eller andre eller tredje) forsøk. Se på skrivingen som et håndverk som kan læres. Og ikke vær redd for å la deg inspirere av andre.

Hva synes du Forfatterforbundet skal arbeide mer med i fremtiden?

Jeg er helt fersk som medlem, så det vet jeg ikke helt, egentlig. Men jeg meldte meg inn fordi jeg er glad for en forening som anerkjenner alle forfattere uavhengig av sjanger, og som jobber for våre betingelser og rettigheter, og samtidig skaper et bredere litterært miljø.

Du finner flere artikler under: