På Forfatterressurs finner du mye nyttig informasjon

Forfatterressurs - hjelp og støtte til alle forfattere

Forfatterforbundets viktigste jobb er å være til hjelp og støtte for alle skjønnlitterære forfattere. Under fanen Forfatterressurs har vi samlet mye informasjon du kan ha nytte av som forfatter, enten du er helt i startgropen av din forfatterkarriere eller har utgitt dusinvis av bøker. Siste tilskudd til siden er Hege Bjerkeliens utmerkede og oversiktlige artikkel om Bokbasen.

Visste du at f.eks at Bokbasen leverer digitale tjenester til hele bokbransjen, både forlag, biblioteker, bokhandlere, nettbokhandlere og skoler? Det er de som holder orden på informasjon om bøkene våre (mer enn 114.000) og gjør det mulig for alle aktører å finne boka og riktig informasjon, metadata, om den. I Heges artikkel kan du lese mer om hva du selv kan gjøre for at dataene om din bok skal bli best mulig. I tillegg får du vite litt mer om hva metadata egentlig er, hva et ISBN nummer brukes til og hvorfor det er viktig med mest mulig data om bøkene.
Les hele artikkelen her

Mye nyttig informasjon samlet på et sted

Forfatterressurs finner du i tillegg mange andre interessante artikler og hjelpemidler, blant annet:

Hjelp til å finne frem i Nasjonalbibliotekets nettarkiv: Trenger du hjelp til å søke i Nasjonalbibliotekets nettbibliotek? Hovedbibliotekar Gunnhild Holmen fra Nasjonalbiblioteket viser deg hvordan hvordan du kan ta i bruk nettbiblioteket i arbeidet ditt. Se gjennomgangen her.

Er du aspirerende forfatter? I den ukentlige spalten Tastaturprat svarer forfattere på et gitt sett med spørsmål, slik at vi blir bedre kjent med dem og deres forfatterskap. Et av spørsmålene som blir stilt er om forfatterne har noen gode råd til aspirantmedlemmene. Her har vi samlet  rådene de har gitt, men vi kan allerede nå avsløre at det rådet flest gir er: Skriv og les mye – og gi ikke opp! Les hele listen her

Ønsker du å selge bøker på engelsk? Eier du rettighetene til dine egne bokutgivelser, og drømmer om at bøkene skal få et liv på det engelske markedet etter at du har fått dem oversatt? Fantasyforfatter Linn Tesli forteller deg hvordan i et todelt kurs (del 2 er forbeholdt medlemmer og lenke til dette kan fås tilsendt på e-post).

Nettmøter og webinarer: Vi avholder flere nettmøter og kurs i året. Under Forfatterressurs kan du lett finne oversikt over disse. Neste nettmøte vil finne sted 31. januar og har tittelen Hjelp, jeg skal gi ut bok! Forfatterne Aina Skoland og Terje Bjøranger svarer på spørsmål rundt bokutgivelse.

Du kan ellers finne informasjon om alle kontrakter/avtaler, artikler om forfatterøkonomi og om hvordan du går hvis du ønsker å utgi boken din selv som indieforfatter. Det er også her du finner informasjon om hvordan du kan søke stipend/støtte til ditt forfattervirke.

Er det noe du savner på siden er det bare å sende oss en melding, eller er det kanskje noe nyttig du vil dele med dine forfatterkollegaer? Vi hører gjerne fra deg!