Aina Skoland og Terje Bjøranger
I nettmøtet 31. januar møter du forfatterne Aina Skoland og Terje Bjøranger. Foto: Vibeke Grosli/Agnete Brun

Nettmøte: Hjelp, jeg skal gi ut bok!

Du har snart et manus ferdig, men spørsmålene tårner seg opp: Hvem skal du sende til, hva skjer hos forlaget og hva med den videre prosessen?

Hva kan du forvente av forlaget og hva må du gjøre av markedsføring selv. Eller, kanskje du ønsker å stå for utgivelsen selv? Uansett utgivelsesform: Du tror kanskje du er ferdig med jobben – men det er nå den virkelig begynner!

Forfatterforbundet er opptatt av å bistå til at ny litteratur skapes i Norge. Dette nettmøtet er for alle ferske forfattere som lurer på hva som skjer i en bokprosess.

Her kan du stille spørsmål selv. Erfarne forfatterkolleger, Terje Bjøranger og Aina Skoland, svarer.

I forfatterpanelet sitter:

Aina Skoland bor i Asker. Hun jobber som frilansjournalist og har tidligere gått på Krimforfatterskolen på Cappelen Damm og skrivekurset Hva hvis? med Nina Grove Hansen. Hun ga i 2020 ut sakprosaboken DIKEMARK - Porten stenges kl. 21 som hun mottok Asker og Bærum historielags litteraturpris for. I 2022 ga hun ut thrilleren Solgt som blant annet fikk terningkast 5 i Dagbladet.

Terje Bjøranger jobber til daglig fulltid som politiadvokat på Kripos, slik at forfatterskapet er en bijobb. Bøkene hans er i sjangeren krim/thriller, og de er inspirert av saker han har jobbet med i politiet, UDI og barneverntjenesten. Han har særlig arbeidet med temaet æreskriminalitet, som for eksempel tvangsekteskap, drap, trusler og vold.

Han ga ut Den tredje søsteren i 2010, hvor temaet er tvangsekteskap og æresdrap i Norge. Deretter kom Barcode og Business, i 2017 og 2019, hvor bakteppet er menneskehandel, organisert kriminalitet og seksuelle overgrep mot barn. Kalifatet, i 2021, handler om fremmedkrigere og islamistisk jihad. I bøkene følger vi Charlie - en etterforsker som er inspirert av flere av mine gode kollegaer i politiet. Og ikke minst Kim, som er hans fostersønn, og som befinner seg på den andre siden av loven.

Nettmøte 31. januar kl 19.30 – 21.00. Bli med her!

Det er gratis og åpent for alle (både medlemmer og ikke-medlemmer)