Jeg begynte å leke meg litt i faget da var jeg rundt 18-19. I begynnelsen skrev jeg noen korte noveller, bare for eksperimentet og treningens skyld, før jeg gjorde mitt første helhjertede forsøk på å skrive en roman i begynnelsen av 20-årene. Jeg lyktes aldri med verken dét prosjektet eller de tre neste jeg prøvde meg på, men det var som en slags skolegang for meg likevel, selv om jeg på langt nær var utlært da jeg omsider fikk min debut i en alder av 35. Etter det har jeg skrevet bøker på heltid. Og nå, hjelpe meg, fyller jeg snart 49.
Det har variert veldig opp igjennom årenes løp. I begynnelsen kunne jeg få en idé og så bare sette i gang å skrive, uten plan eller nødvendigvis mening, og så satse på at jeg ville klare å justere meg inn underveis. Det gjorde skriveprosessen morsom, selvfølgelig, siden alt var nytt og uoppdaget også for meg, men det gjorde også veien fram til målet fryktelig kronglete og lang. Etter hvert forsto jeg verdien av å planlegge bedre, tenke og plotte litt i forkant, og det er vel egentlig noe jeg bare har gjort mer og mer av etter hvert som jeg er blitt eldre.
Jeg skriver meg som regel ganske raskt igjennom et førsteutkast, altså på kapittelnivå, og så jobber jeg fram litt flere detaljer og spisser og polerer fram et noenlunde lesbart produkt, før jeg går videre. Med jevne mellomrom går jeg tilbake og leser igjennom det jeg har gjort, både for å se om noe må justeres, men også for å vurdere hvordan lesningen fungerer i en helhet.
Jeg er en forfatter som må skrive og skrive om, masse. Førsteutkastene mine er som regel alltid for lange, men det er antakelig fordi jeg tillater meg å være ukritisk til det som måtte dukke opp når jeg kladder. Det er så mye bedre å ha noe tekst å redigere, enn ingenting.
Litt overalt, men mest på kontoret mitt hjemme. Jeg er mye ute og reiser, og har oppdaget at jeg kanskje er på mitt mest effektive når jeg sitter i et flysete. Da er det liksom ikke så mye annet å gjøre. Det hender jeg skriver litt på sofaen også, eller i sengen.
Det var jo et eventyr, først og fremst. Jeg hadde ingen forventninger overhodet; jeg var bare overlykkelig over endelig å ha fått et manus antatt og utgitt, men så begynte det jo å skje en del ting i forkant av utgivelsen. Forlaget mitt gikk ut og sa at min krimdebut kanskje var den beste de noen gang hadde utgitt, og det førte til mye oppmerksomhet både her hjemme og ellers ute i verden. Det tok ikke lang tid før Skinndød og de neste bøkene om Henning Juul ble solgt til vilt mange land, og det var jo litt vanskelig å forholde seg til, helt plutselig. Jeg kunne jo ingenting om bokbransjen før jeg plutselig var en del av den. Men for meg var dette den store drømmen, og jeg elsket hvert minutt av det.
Jeg vil ikke kalle det arbeid som sådan, siden det ikke genererer noe inntekt å snakke om, men jeg er hobbykomponist, og jeg publiserer til stadighet nye låter og album. Det gir meg stor glede og tilfredshet.
Jeg leser mye mindre enn jeg gjerne skulle ha gjort, men det er alltid minst tre åpne bøker på enten lesebrettet eller i lydbok-appen. Akkurat nå er det Husdyret av Camilla Grebe, pluss en bok jeg leser i research-øyemed, samt Der Krepsene Synger av Delia Owens.
Jeg leste mye Henning Mankell i den tiden da jeg for alvor skjønte at det var forfatter jeg ville bli. Boka som virkelig åpnet øynene mine for ham, var Ett Skritt Etter. Fantastisk driv og spenning hele veien igjennom. Ellers har forfattere som Harlan Coben, John Hart og – selvfølgelig – Jo Nesbø vært viktige inspirasjonskilder.
Nå jobber jeg med bok fem i serien om Blix & Ramm sammen med Jørn Lier Horst.
Jeg har mange, men det kanskje viktigste er å lytte til fagfolkene i forlaget – der ligger det ekstremt mye kompetanse. Samtidig skal man kjenne litt på magefølelsen også, det er nemlig ikke alltid redaktører eller salgsfolk har rett. Det kan også være lurt å snakke med andre forfattere som har kommet seg igjennom nåløyet, og som har noen bøker på samvittigheten. Vi har mye erfaring vi gjerne deler.
Jeg synes dere gjør en fremragende jobb. Det er ikke noe mer for meg å tilføye.
Les mer om denne spennende forfatteren på hans forfatterside hos Bonnier forlag