Arendalsuka er i gang

Som hvert år i uke 33, arrangeres Arendalsuka denne uken. Forfatterforbundet er medarrangør for flere arrangementer sammen med LO.

Arendalsuka er møteplassen for alle som er engasjert i samfunnet vi lever i og hvordan vi skal løse dagens og morgendagens samfunnsutfordringer. Aktører innenfor politikk, samfunns- og næringsliv møter hverandre og folk, for debatt og utforming av politikk for nåtid og framtid. Rundt 1000 arrangementer finner sted i løpet av uken og mer enn 200 stands fyller Arendal sentrum.

Som del av LO Kultur vil Forfatterforbundet være medarrangør på følgende arrangement:

Tirsdag 16. august kl 10: Debatt: Kultur, mangfold og klasse:

Kultur er helt nødvendig for et samfunn som vektlegger demokrati, fellesskap, ytringsfrihet og utvikling. Vi trenger kultur som utfordrer, forener og får oss til å strekke oss – som individer og i fellesskap. Vi trenger et offentlig rom der et mangfold av kulturuttrykk er tilgjengelig for alle deler av befolkningen uavhengig av økonomi eller klasse.

Medvirkende:

• Anette Trettebergstuen, Kultur- og likestillingsminister
  • Mala Wang-Naveen, redaktør og skribent
  • May Britt Sundal, leder kirke, kultur og oppvekst, Fagforbundet
  • Bahareh Badavi, dramatiker
  • Bård Nylund, avdelingsleder, LO
  • Hans Ole Rian, forbundsleder, Creo
    For mer info: https://program.arendalsuka.no/event/user-view/18899

Tirsdag 16. august kl 11.00: Presentasjon av forskningsrapport: Velferdsordninger for selvstendig næringsdrivende.

Pandemien ble et forstørrelsesglass på en problemstilling flere fagforbund har løftet i lengre tid: i flere bransjer erstattes ansettelser med oppdrag. Den enkelte blir selv ansvarlig for å spare til livsopphold ved sykdom, uførhet og pensjon. Pandemien synliggjorde hvor sårbare selvstendig næringsdrivende er ved et plutselig inntektsbortfall.

Rapporten «Velferdsordninger for selvstendig næringsdrivende – Utfordringer og mulige tilpasninger» ble lansert i mai. Vi er glad for å kunne presentere rapporten på Arendalsuka også.

Rapporten er et samarbeid mellom LO og Fafo.

Medvirkende: Kristin Alsos, Fafo
For mer info: https://program.arendalsuka.no/event/user-view/19110

Tirsdag 16. august kl 21.30: Kulturmingling og konsert med Ann Loveless

Velkommen til kulturmingling og konsert!

LO og forbund i LO Kultur inviterer samarbeidspartnere, bransjefolk, medlemmer og alle kulturinteresserte til mingling og konsert med Ann Loveless countryband.

Ann Loveless spiller country og bluegrass, ispedd litt Balkanmusikk. Du får høre sanger fra katalogen til blant annet Merle Haggard, Dolly Parton, Bill Monroe og Gram Parsons.

Bandet: Ann-Helen Schjølberg (vokal), Marius Graff (gitar, vokal, banjo), Christian Skaugenv (trommer, dobro), Finn Guttormsen (bass) og Daniel Lazar (fiolin)
For mer info: https://program.arendalsuka.no/event/user-view/19123