Indieforfatterdagene 2022
Indieforfatterdagene 2022 i Larvik: Leder i NIFS, Paal Espen Wingaard, holder foredrag. Nestleder i Forfatterforbundet, Trond Vernegg, holder foredrag. Gruppebilde: Fra venstre styremedllem Jan B. Sørensen, fungerende leder Paal Espen Wingaard i NIFS, Larviks ordfører Erik Bringedal og styremedlem Bjørn B. Kjølseth.

Indiesuksess!

De første Indieforfatterdagene var en ubetinget suksess! Rundt femti deltagere og foredragsholdere var tilstede da dagene ble åpnet på Farris bad i Larvik 27. juli.

Tredagers-arrangementet omfattet foredrag, salgsaktiviteter i Larvik sentrum, workshops og kulturelle innslag. Arrangør var NorgesIndieForfatterSentrum (NIFS) som har som formål å gjøre det lettere å være indieforfatter i Norge.

Fungerende leder Paal Espen Wingaard i NIFS var med all rett tydelig stolt da han ønsket velkommen til arrangementet. NIFS kan vise til en imponerende økning i aktivitet og medlemstall den siste tiden, med en økning av medlemstallet på mer enn femti prosent.

«Dette er pionerarbeid som krever mot», fremhevet Larviks ordfører Erik Bringedal i sin hilsen til arrangementet. Han fremhevet at Indieforfatterdagene føyer seg fint inn i Larviks tradisjon som forfatter- og poesiby og ønsket velkommen tilbake neste år.

Nestleder Trond Vernegg i Forfatterforbundet gratulerte NIFS med suksessen da han innledet om Forfatterforbundet og indieforfattere. Han understreket at Forfatterforbundet og NIFS ikke er konkurrenter, men utfyller hverandre og bør utvikle et nært samarbeid. «Er man indieforfatter, bør man være medlem begge steder. Sammen blir vi sterkere,» påpekte han.

Første dag av indieforfatterdagene omfattet foredrag under hovedoverskriftene «Fra bokidé til salg», «Fra manus til ferdig bok» og «Ferdig bok! Hva nå?» med erfarne og underholdende foredragsholdere. Torsdagen er avsatt til markedsaktiviter i Larvik, der blant annet forfattere vil selge bøkene sine. Arbeidsgruppene på arrangementets siste dag skal arbeide med emner i spennet fra. Kommasperre til ombrekning av bøker. Flere av Forfatterforbundets medlemmer er med på arrangementet som foredragsholdere, ledere av workshops og deltagere.