Eystein Hanssen

En liten hilsen før vi sommerstenger

Kjære alle, på vei inn i sommeren ønsker jeg alle en fin tid, og at dere får brukt tiden slik dere ønsker – til familien, til å slappe av, ha en varm og deilig bysommer, få ro til å skrive, være på hytta, skvulpe i båten, gå i fjellet, ligge stranda, på ekspedisjoner eller researchreiser i inn- eller utland.

Forfatterforbundet har nådd nok en milepæl denne våren: Når jeg skriver dette, sankthansaften, er nettopp utbetalingene til Forfatterforbundets første runde med stipender godkjent i nettbanken.

Over sommeren fortsetter de viktigste og store sakene styret og sekretariatet har jobbet med i første halvår, og som vil prege vår tilværelse som forfattere: Forhandlingene om en ny og revidert normalkontrakt for voksen skjønnlitteratur starter opp, høringsutkast til bokloven, der vi har spilt inn vårt syn i flere møter legges fram, arbeidet med en ny kunstnermelding starter og det siste jeg gjør før sommeren er å levere Forfatterforbundets innspill.

Endelig har Forfatterforbundet krevd å bli en likeverdig partner med de øvrige organisasjonene i tildelingen av statens kunstnerstipend. Svaret på den henvendelsen vil måtte komme tidlig over sommeren.

Jeg avslutter med å takke både det avtroppende og det nye styret for en formidabel innsats, en like stor takk går til sekretariatet inkludert frilansere og innleide folk til å drifte nettsider, og sist, men ikke minst, stipendkomiteen.

Til informasjon holder sekretariatet stengt i juli. Hastesaker til styret håndteres av nestleder, Trond Vernegg.

Med det ønsker jeg alle en god sommer, hvor enn dere er.

Sommerhilsen fra
Eystein Hanssen,