Digitalisering er et ord som ytres av mange munner i bokbransjen om dagen. E- bøker og lydbøker utgjør en økende del av litteraturen vi konsumerer, og stadig nye strømme- og nedlastningstjenester ser dagens lys. Men det finnes faktisk vekst i den andre enden av spekteret også. Vi har kanskje ikke merket så mye til det i det norske markedet, men internasjonalt blomstrer bokklubbene. Og ikke nok med det, hovedmålgruppen til mange av dem er de leserne som mange i den norske bokbransjen later til å ha gitt litt opp på, nemlig ungdommen.
Fairyloot er en slags Pennyklubb på steroider, der fellesnevneren for medlemmene ikke er hestedilla, men en forkjærlighet for det fantastiske. Etter å ha gransket businessmodellen til Fairyloot nøye, sitter vi igjen med tre nøkkelord: overraskelsesmomenter, eksklusivitet og fellesskap.
Hver måned fastsetter Fairyloot-teamet et tema. Du får kun vite hva månedens tema er, ikke hvilken bok som ligger i boksen. Det du imidlertid kan være sikker på, er at boka er en eksklusiv, spesialdesignet utgave, og at den er signert. I tillegg til boka får du et brev fra forfatteren, og 4-5 bokrelaterte produkter av typen bokmerker, sokker, pins, tarotkort et cetera. Temaet for aprilboksen var «Bittersweet», og følgende tekst ble brukt for å promotere den:
Happiness and sadness, love and betrayal, all must come to a bittersweet end. You might have been victorious… but at what cost? This box will come with TWO BOOKS and and the main featured book is inspired by Yoruba-Nigerian mythology and follows a girl’s journey of magic, injustice, power and revenge.
Denne teksten avslører nok til at forbrukermassen begynner å spekulere i hvilke bøker det er snakk om, og det store markedsføringsmaskineriet på sosiale medier settes i gang. Med over 300 000 følgere på Instagram har Fairyloots egen konto en enorm rekkevidde, men markedsføringsstrategien deres stopper ikke med den. Når boksene ankommer sine nye eiere, er det et lite antall av dem som har fått dem tilsendt gratis. Disse menneskene er utvalgt av Fairyloot-teamet på grunnlag av omfanget av deres påvirkningskraft på målgruppen. De har enten bokrelaterte Intagramkontoer, Youtube-kanaler, TikTok-brukere, eller en kombinasjon av disse. Når de mottar boksene, deler de bilde- og videoinnhold med følgerne sine, og kvalifiserer seg med dette til tittelen bokinfluencere.
Sarah Cottam (27) står bak Instagramkontoen @sarahreadss, en konto med over 8000 følgere. Der deler hun estetiske bilder av sine favorittbøker og tilhørende bokrelaterte produkter. Hun er også representant for en håndfull selskaper som selger bøker og/eller samleobjekter, deriblant Fairyloot. Vi har stilt henne noen spørsmål i håp om å få fatt i litt innsidekunnskap om bransjen.
- Jeg oppdaget Fairyloot gjennom Instagram. En av de mest populære bok-kontoene delte bilder av bokboksene fra Fairyloot, og det i en tid hvor det ikke fantes særlig mange bedrifter i Europa som solgte bokrelaterte produkter, så det fikk meg til å ville abonnere med en gang.
- Som representant mottar du Fairyloots Young Adult-boks gratis hver måned i bytte mot at du deler nyheter fra bedriften på Instagram stories, publiserer en fastsatt mengde bilder av produktene og boka fra månedens boks, og deler en rabattkode som gir nye, potensielle kunder avslag på sitt abonnement. Alle representantene, meg selv inkludert, er veldig takknemlige for at vi får jobbe med og spre ordet om en av våre favorittbedrifter i bokbransjen!
- Bokrelaterte produkter er ikke så lette å finne, de har blitt mer populære i det siste, men Fairyloot har fra begynnelsen av samarbeidet med små bedrifter og gjennom dette tilbudt produkter man ikke får tak i noe annet sted. I løpet av det siste året vil jeg si at spesialutgavene Fairyloot produserer har blitt noen av de mest etterspurte bøkene i boksfæren på internett. Du får én mulighet til å skaffe deg en utgave som er på et helt annet nivå designmessig enn den originale, i tillegg til at den er signert av forfatteren. Fairyloot-teamet har virkelig integrert seg i Instagram-verdenen ved blant annet å streame forfatterintervjuer og arrangere readalongs (en slags digital lesesirkel). Det gir deg som kunde en sterk fellesskapsfølelse.
- Jeg tror det gjelder på mange felt, at unge mennesker utgjør en stor del av fankultur generelt. Bare se på film- og TV-bransjen. Men det skal også sies at Fairyloot nylig har lansert en bokboks for voksne, og de tilgjengelige abonnementene knyttet til den ble solgt i rekordfart. Jeg tror at bøker og det å lese generelt er mye mer normalisert og populært om dagen, du blir ikke sett på som en slags outsider lenger hvis du liker å lese som ung. I tillegg har det å samle blitt en stor del av boksfæren på internett, så ved å produsere spesialutgaver av bøker og andre produkter som ikke er tilgjengelig noe annet sted, og bare for en kort periode, treffer Fairyloot blink rett og slett.
- Åpenhet og evnen til å bygge et givende felleskap. Og så tror jeg vi har en egen plass i hjertet til favorittforfatterne og karakterene våre. Mange av vennene mine er så og si forelsket i en hel drøss med karakterer, og fortellingene de er en del av har hatt stor innvirkning på livene våre. Jeg tror det er det som utgjør den største forskjellen, den intensiteten.
- Det korte svaret er etter min mening nei. Uten sosiale medier ville ikke mindre selskaper klart å spre ordet om produktene sine i særlig grad, jeg hadde ikke visst om halvpartene av de bedriftene jeg kjenner til uten sosiale medier.