Skriving har vært en lidenskap nesten hele livet. Allerede som 11-åring skrev jeg «bøker» og «filmmanus» som jeg tvang vennene mine til å spille inn som radioteater på en bærbar kassettspiller. Men, å skrive skjønnlitterært for alvor startet jeg ikke med før i 2012, og etter å ha hatt et par manus som trynet i grusen halvveis, kom jeg endelig i havn med min første krimroman Maestro i 2016. Boka ble selvpublisert, blant de mest solgte norske krimromanene i 2016 og er i ettertid oversatt til 14 språk. Jeg vet ikke hva som kan kalles et forfatterskap, men når jeg fullførte trilogien om Gudmundsson og Skeisvoll og kom med første bok i en ny krimserie i fjor, da følte jeg selv at dette ble til et forfatterskap.
Jeg er utvilsomt en skjematisk planlegger. Jeg må ha plottet nedtegnet i scener kronologisk fra start til slutt før jeg begynner å skrive. Denne planleggingen eller plottingen er en svært tidkrevende prosess, og tar gjerne noen måneder. Når det først er gjort er jeg veldig strukturert og skriver gjerne etter faste delmål på hvor mye jeg må få skrevet om dagen/uka, og jeg viker sjelden fra det. Da skriver jeg mine 1500 ord uansett om jeg er inspirert og giret eller trøtt og umotivert. Det er det som må til. Skrive hver dag. Holde fast i skrivemålet. Get the job done. Er det dårlig, så kan det redigeres i 2.runde, eller i 3.runde, eller i 4…..
Overalt der det er mulig å konsentrere seg om manus. Vanligvis hjemme i stua, men det funker like greit på en kafé, en flyplass, et tog eller i et flysete.
Jeg tror og mener jeg er realist, og vet omtrent hva som venter meg, hvor mye forlaget legger inn av innsats, hvor mye/lite presse dette vil gi og hva salget sånn omtrent vil bli. Eneste gang jeg har blitt skikkelig overrasket var naturlig nok på min første bok som tok fullstendig av og ble en hype jeg aldri hadde forestilt meg. Etter det har jeg hatt rimelig koll på ting.
Jeg er ungdomsskolelærer i full stilling ved siden av å være krimforfatter. Det er selvsagt veldig krevende, men jeg velger det selv. Etter suksessen med Maestro tok jeg et helt skriveår fri fra lærergjerningen, men det var ikke bra for meg. Jeg fikk brakkesyke, fikk lite gjort og ble asosial og innesluttet. Jeg trenger å gjøre noe annet enn å drepe folk, ser det ut til ….
Leser nesten utelukkende krim og thrillere, men til gjengjeld så leser jage 40-50 slike hvert år, og får med meg det meste av det nye som kommer. Jeg lar meg inspirere av å lese hvordan andre krimforfattere gjør det. Av bøker som virkelig har inspirert meg i skrivingen, så må jeg nevne min kone Agnes Lovise Matres bøker. Jeg lærer noe litterært hver eneste gang jeg leser henne. Hvordan hun på forunderlig vis klarer å kle karakterene nakne for leseren så alle lyter og sår blir synlige, og hvordan hun bevisst jobber med antydningens kunst og det å skildre det vonde i det vakre i hver eneste scene. Jeg får alltid en boost på egen skriving når jeg leser det hun har skrevet.
Ja, flere ting faktisk. Jeg har akkurat fullført en kortroman i Vigmostads serie inspirert av de ti budene i Bibelen. La alt håp fare. En seriemorderroman med de katolske dødssyndene som bakteppe på 140 korte sider. Den kommer i august. Så regner jeg med å ha ferdig et førsteutkast på Hundedager, andre bok i Gabriel Fjell-serien i juni, og med planlagt utgivelse neste vår. I tillegg skriver jeg på en lydserie med arbeidstittel Forsvunnet for Gyldendal Lyd. Også den kommer nok ut på nyåret.
Jeg sa det tidligere. Skriv litt hver dag. Ikke bry deg om det blir bra eller dårlig, bare skriv. Det skal redigeres minst 6-7 ganger før det skal inn til forlag uansett, så ikke bry deg med at ikke alt er strøkent litterært i første utkast. Det er viktigere at du faktisk skriver, enn hvordan du skriver på et så tidlig stadium. Get the job done!
Pensjon for forfattere, og sikre at den som skriver boka faktisk er den som skal sitte igjen med en ok andel av at leserne kjøper boka. I dag sitter forfatteren igjen med mindre enn alle de andre aktørene på veien til ferdig bok.
Geir Tangen har utgitt følgende bøker:
2016 - Maestro (selvpublisert)
2017 - Hjerteknuser (Gyldendal)
2018 - Død manns tango (Gyldendal)
2021 - Vargtimen (Gyldendal)
2021 - Bygda - lydserie Fabel m/Ørjan N.Karlsson
2022 - La alt håp fare (Vigmostad)