Skrivingen startet jeg med tidlig, rundt 14-15 årsalderen, men uten at det var veldig bra. Jeg har vel skrevet hele tiden, men da mest for egen glede. Jeg kan vel neppe si at en bok er et forfatterskap, men man har jo som mål at det er starten på et.
Sjeledød er klekket ut som en trilogi, dvs jeg tenkte løselig ut plottet på alle de tre bøkene samtidig. I jobben som jeg gjør nå med bok 2 så har jeg gått mange lange turer, tenker gjennom og vurderer. Så skriver jeg en stund i nonstop, før jeg kanskje setter meg fast og må ut på noen lange turer igjen. Jeg har prøvd å skrive omfattende disposisjoner og tankekart før, men for meg har det drept all skrivelyst og glede. Ved å bare ha det litt løselig i hodet så endrer ting seg innimellom og det gir meg noe, det at heller ikke jeg vet helt hvor veien fører.
Skrivingen foregår som oftest hjemme, men jeg kan egentlig skrive overalt. Jeg skriver noen ganger på papir og andre ganger rett inn på PC.
Jeg hadde ikke store forventninger til det å debutere. Det jeg virkelig hadde håpet på var en skikkelig lanseringsfest, men pandemien gjorde dessverre det umulig. Men gode omtaler, innkjøp av kulturrådet og skryt av flere forfatterkollegaer gjorde at mine forventninger ble mer enn oppfylt. At folk liker det man har skrevet gir jo en ekstra giv.
Jeg arbeider i Posten som produksjonsmedarbeider og trives godt med det. Jeg gjør også noe redaktørarbeid, men langt mindre enn det jeg gjorde for 10 år siden.
Jeg er altlesende egentlig. Jeg har alltid hat en stor svakhet for novellesjangeren, og Kjell Askildsen er en jeg stadig har gjenlesing av. Carl Frode Tiller synes jeg er strålende, og det er vanskelig å komme utenom Murukami. Ellers har jeg alltid vært opptatt av debutanter, lenge før jeg selv debuterte, for det å holde en roman av en stemme du ikke helt vet hva vil si og hvordan den vil formidle det er spennende.
Jeg skriver på bok 2 i triologien om Tom og Silje. Det er en litt dystrere bok, men i mine øyne et hakk bedre enn første og det er målet. Alltid å være et hakk bedre.
Det beste rådet jeg har er å skrive og tro på det du driver med. Ikke les alle rådene du finner for det blir for mange, for mye og mange av de vil i verste fall gjøre at du mister din egenart, din stemme i alt.
Forfatterforbundet gjør en strålende jobb. At de opprettholder fokus på boklov og strømming-problematikken er jeg sikker på at de gjør.