Logo Forfatterforbundet
forfatter Linn Tesli
Forfatter Linn Tesli

Møt Linn Tesli

Tastaturprat :
Idéen bak spalten er å bli litt bedre kjent med norske forfattere på en uformell måte. Det stilles et fast sett med spørsmål som forfatterne svarer på.

Linn Tesli er født i Oslo, men bor i dag i Halden med mann og to barn. Hun er indieforfatter og omslagsdesigner, og har gitt ut mer enn 20 bøker på engelsk under ulike navn, de fleste i fantasy-sjangeren. I tillegg til å skrive selv, har hun de siste årene samskrevet en rekke bøker med sin skrivepartner og gode venn Jørn Harald Persson. Utover skrivingen har hun tidligere hatt jobber som oversetter, frilansjournalist og filmanmelder.

Når begynte du å skrive og når ble skrivingen et forfatterskap?

Jeg har alltid skrevet i en eller annen form. Det gikk mest i dikt og noveller da jeg var barn og ungdom, deretter skrev jeg mer manus da jeg studerte medier og siden tok en bachelor i film. I 2011 bestemte jeg meg for å skrive min første bok, en episk Fantasy på engelsk. Det var der det virkelig begynte.

Fortell kort om hvordan du skriver og arbeider frem dine bøker

Det er ikke mangel på ideer. Hver gang noe nytt dukker opp legges det til i en idémappe jeg har i skyen. Siden jeg ikke kan skrive alt samtidig, velger jeg ut den idéen som kjennes mest riktig å begynne med. Jeg er en plotter og foretrekker å planlegge for flere bøker fremover. Ved siden av dette har jeg massevis av dokumenter ved siden av manusdokumentet, deriblant et karakter-dokument for hver bok eller serie. I og med at jeg er involvert i alle deler av prosessen, fra idé til markedsføring, blir det ikke til at jeg skriver hver dag, men setter av tid til andre oppgaver. I stedet for et dagsmål på antall ord har jeg som regel et mål for hver måned. Bøkene mine er som regel på forhåndssalg, slik at jeg alltid har en tydelig deadline foran meg. Så handler det om prioriteringer og valg. I stedet for å se på Netflix (eller støvsuge), må jeg velge å skrive. Ikke alltid like godt gjort som sagt.

Hvor skriver du?

På hjemmekontoret eller på hytta. Jeg liker best å jobbe i stillhet med minst mulig forstyrrelser og trives best i min egen lille skriveboble. Tidligere kunne jeg finne på å skrive på café eller ute blant folk, og selv om jeg har skrevet både på tog og bane, og flere steder midt i hjertet av London, har jeg funnet ut av at jeg trenger ro for å være mest mulig produktiv. Jeg er aldri så effektiv som når jeg er alene på hytta en helg.

Hvordan var prosessen med å utgi bok for deg?

Jeg brukte mye tid på å sette meg inn i publiseringsprosessen og trodde vel jeg hadde skjønt hva som skulle til for å lykkes. Jeg har aldri hatt noen ambisjoner om å vinne priser eller bli en bestselger, men jeg har hele tiden ønsket å kunne leve av forfatterskapet. Men de færreste gjør vel det. Iallfall hører vi det om og om igjen her hjemme i lille Norge. Likevel er det en skog med folk som lever av forfatterskapet sitt der ute, så jeg synes ikke det var så altfor ambisiøst. Jeg tok til meg alle tips, men det ble for mange oppgaver og viste seg å være overveldende. Min første utgivelse gjorde det bra i begynnelsen og fikk seg en pangstart, men salget dalte raskt og den første boka mi ble etter hvert så å si usynlig for markedet. Ingen fant den, dermed var det ingen som kjøpte den. Jeg forstod teorien, men strevde lenge med å implementere det jeg hadde lært i praksis. Jeg hadde ikke skjønt omfanget av hva som skulle til når boka allerede var publisert, og oppdaget at jeg måtte lære mer og planlegge bedre. Med hver utgivelse oppdager jeg noe nytt og det er jo litt av det som gjør det moro. Nå har jeg et langt bedre system, en personlig assistent som tar seg av oppgaver jeg ikke har tid til selv, og er blitt mye tryggere på gode metoder som gjør at jeg kan selge bøker hver eneste dag. Virkeligheten er at det krever tid, hardt arbeid og en hel masse tålmodighet.

Hva arbeider du ved siden av ditt virke som forfatter?

Jeg har jobbet en del på skole som miljøterapeut og også som SFO-leder underveis, men har de siste årene konsentrert meg om å skrive og publisere bøker. Ved siden av dette jobber jeg som omslagsdesigner og har hjulpet andre forfattere med å publisere sine bøker. For min del er det godt å ha flere kreative utløp ved siden av forfatterskapet og jeg setter enormt pris på å få lov til å være en del av andres forfatterreiser.

Hva leser du selv? Er det en bok eller flere som har hatt betydning for ditt eget virke som forfatter?

I barndommen var det bøker som Matilda, Mio min Mio og Ronja Røverdatter som dominerte lesetiden min og som har inspirert meg mest. Senere var det bøker som Animorphs, Nancy Drew og selvfølgelig Harry Potter. Selv om jeg gjerne leser både det ene og det andre, leser jeg i dag mest bøker innenfor sjangeren jeg skriver i, og jeg har stor tro på at det å lese er noe av det viktigste man kan gjøre for selv å skrive gode bøker.

Hva skriver du på nå?

Jeg holder på med Midnight Blues, bok nummer to i serien The Veiled World Chronicles. Serien tilhører sjangeren Urban Fantasy/Paranormal og denne boka handler om heksebrenning, varkatter og musikalsk magi. Samtidig har jeg planene klare for de neste bøkene som skal skrives og jobber delvis med plottene for disse. Bok to av The Librarian Chronicles, bok tre av The Veiled World, samt en ny seriestarter som jeg håper å starte på i løpet av 2022.

Har du noen gode råd til aspirantmedlemmene våre som ennå ikke har debutert?

Les mye, lytt til andre og ikke ha for dårlig tid. Ved siden av å lese og lære, er det vel så viktig å ha tykk hud. Bøkene våre betyr mye for oss, men det er lett å se seg blind på eget verk. Ta imot gode råd, vurder alle innspill fra redaktører og andre som hjelper deg gjennom prosessen. Vit at de vil deg og boka di vel. Innimellom betyr det at du må skrive om, kutte ned, legge til eller “kill some darlings”. Til syvende og sist handler det om hvordan du best kan formidle historien og til slutt produsere noe du kan være stolt av.

Hva synes du Forfatterforbundet skal arbeide mer med i fremtiden?

Jeg synes allerede Forfatterforbundet har gjort en fantastisk jobb så langt. Noe av det som er og blir viktig, er å forsøke å følge med i tiden og være i forkant. Bransjen er i endring og det er behov for nye eller justerte løsninger og avtaler, noe forbundet kan bidra til å gjøre noe med. Det er etter min mening også et behov for å stille spørsmål ved og utfordre det etablerte. Noe av det som mangler er ytelser som andre yrkesutøvere har krav på, som for eksempel pensjonsordninger og syke- eller omsorgspenger. Forfatternes rettigheter, lønninger og avtaler er områder forbundet med fordel kan jobbe videre med fremover.

Du finner flere artikler under: