Malin Adriaensen (@readygoread)
Malin Adriaensen står bak Instagramkontoen @readygoread

6 tips til hvordan du kan ta del i litteratursfæren på Instagram

I det siste har media ved flere anledninger vist frem litteraturmiljøer som har oppstått på sosiale medier og effekten de har på markedet. Det er vel og bra, men informasjon rettet mot forfattere som ønsker å ta del i disse miljøene, har latt vente på seg. Vi tar på oss oppgaven, og serverer dere en liste med tips som vil gjøre det lettere å koble seg på litteraturmiljøet på Instagram.

Til dette formålet har vi hanket inn eksperthjelp. Malin Adriaensen er en driftig dame med både egen podcast (Boksnakk), og en Instagramkonto (@readygoread) med over 5000 følgere, hvor hun anmelder, anbefaler og diskuterer bøker i så å si alle sjangre. Hun har også holdt kurs for blant annet Nordnorsk Forfatterforening og Forfatterskolen, i nettopp det å være synlig på sosiale medier som forfatter. Her kommer tipsene hennes:

1. Gjør det lett å finne deg på sosiale medier, og se at man er inne på riktig konto. Skriv "forfatter" eller "forfatter av xxxx" i bioen din, eller sørg for at det er noen bilder av boken/bøkene dine i feeden din. De fleste på bokInsta er flinke til å tagge forfatternes kontoer - om man finner riktig konto.

2. Søk opp og hold deg oppdatert på dine hashtagger. Søk opp navnet ditt, tittelen på boka/bøkene dine og følg med på det som postes om deg.

3. Engasjer deg med de som poster om deg/bøkene dine. Lik og legg igjen en kommentar.

4. Om du vil dele bildet til din egen feed, spør om lov først.

5. Del gjerne bildene fra andre til din egen story, og legg gjerne til en liten kommentar om/til den personen som har lagt ut bildet. Da føler leseren seg sett og det skaper et godt forhold mellom leser og forfatter.

6. Husk å sjekke "forespørsler" i innboksen på Instagram. Her vil det komme innhold/meldinger fra personer som har tagget deg i sin story som du ikke allerede følger eller har sendt melding til.

Alle disse tipsene er ting du kan gjøre uten å faktisk måtte skape innholdet selv, og er en flott måte å engasjere seg i Instagrams litteraturmiljø på.

Sjekk ut Malins Instagramkonto her!