Logo Forfatterforbundet
Forfatter Jean-Louis Adorsen
Forfatter Jean-Louis Adorsen

Møt Jean-Louis Adorsen

Tastaturprat :
Idéen bak spalten er å bli litt bedre kjent med norske forfattere på en uformell måte. Det stilles et fast sett med spørsmål som forfatterne svarer på.

Jean-Louis Adorsen er fransk-norsk, født i Marseille i 1949 og flyttet til Norge som fireåring. Han jobbet i Aftenposten i ca. førti år – som setter, typograf og systemkonsulent. Deretter to år i Media Norge og til slutt to år i Schibsted IT. Ga ut Høstmørke i 2017, Engelen Gabriel i 2019, Cast-off i 2020 og Min elskedes ansikt i 2021.

Når begynte du å skrive og når ble skrivingen et forfatterskap?

Jeg begynte å skrive som attenåring og fikk første novelle på trykk i et ukeblad like etter at jeg fylte nitten. Honoraret finansierte bensinforbruket mitt i russetida (vi hadde mer beskjedne kjøretøyer den gangen). Etter førstegangstjenesten begynte jeg på setteriet i Aftenposten, hvor jeg brukte tastaturet så mye at jeg kun sporadisk orket å skrive noe utenom. Attpåtil var jeg i mange år langt mer interessert i film, og ble etter hvert norgesmester i amatørfilm fire ganger. Innimellom fikk jeg inspirasjon og skrev en og annen novelle og ukebladroman, og fikk solgt de fleste. Jeg begynte først å skrive for alvor da jeg ble førtidspensjonert i 2013.

Fortell kort om hvordan du skriver og arbeider frem dine bøker

Det begynner gjerne med at jeg for mitt indre blikk ser en scene jeg synes kunne vært en bra start på en film, hvor en sentral person blir introdusert og gjerne opplever noe litt traumatisk. I beste fall har jeg også en vag idé om hvordan historien skal ende. Deretter får jeg i rykk og napp nye ideer som jeg fletter sammen og pusser og polerer til det blir en helhet ut av det. Lee Child har sagt at han er like spent som leserne på hvordan romanene hans skal ende, og slik har jeg det også.

Hvor skriver du?

Jeg har et skriverom hjemme hvor to av veggene er dekket med bøker, den tredje er vinduer og den fjerde er fylt med datamaskiner. (Sommeren 2020 måtte jeg i gang med å finne igjen en kortroman jeg skrev i 1992 på en Amiga 1200, som jeg først måtte få liv i, og deretter lete gjennom utallige disketter før jeg fant romanen. Den ble noen uker senere innlemmet i min tredje bok, en samling kriminelle fortellinger).

Hvordan var prosessen med å utgi bok for deg?

Forventningen var at forlaget skulle kaste seg over manuset og gi ut boka uten særlige endringer. Virkeligheten er at forlagene satser på det trygge og velprøvde og kun unntaksvis slipper til nye talenter – samt at de får inn så mange manus at de trolig knapt rekker å skumme gjennom mer enn noen få sider før manuset havner i bøtta. De to første bøkene sendte jeg til en håndfull forlag og kastet bort mye tid på venting før de ble refusert. Mens jeg ventet gikk det opp for meg at jeg var fullt kapabel til å utgi bøkene selv, noe jeg da gjorde så snart siste refusering var mottatt. De to siste bøkene ga jeg ut straks de var ferdige, noe som var langt mer tilfredsstillende enn å vente i det uendelige på respons fra forlag. Bortsett fra at noen få betrodde pilotlesere har hatt et ord med i laget, har jeg selv gjort hele jobben med å produsere bøkene – både papir- og e-bokutgavene. Det passer meg egentlig best. Som skribent, typograf og IT-mann behersker jeg hele produksjonsprosessen fram til trykkeriet.

Hva arbeider du ved siden av ditt virke som forfatter?

Som pensjonist behøver jeg ikke jobbe, men de siste par åra har jeg jevnlig blitt bedt om å brekke om bøker for andre uavhengige forfattere. Så langt har jeg brukket om sju bøker for andre, og i tillegg vært involvert i produksjonen av åtte bøker til, hovedsakelig som pilotleser og layoutrådgiver.

Hva leser du selv? Er det en bok eller flere som har hatt betydning for ditt eget virke som forfatter?

Jeg leser de fleste sjangere, men i det siste har det vært mest krim og spenning. Den første boka som hadde betydning for meg som framtidig forfatter, var uten tvil William Faulkners Mørk august, hvor jeg for første gang ble minst like opptatt av skrivestilen som av handlingen.

Hva skriver du på nå?

Jeg har skrevet de fire første kapitlene av Road Movie, en roman delvis inspirert av en kortroman jeg skrev i 1990. Jeg foretrekker å kopiere meg selv framfor å kopiere andre.

Har du noen gode råd til aspirantmedlemmene våre som ennå ikke har debutert?

Ikke gi opp selv om du blir refusert ørten ganger. Levi Henriksen ble refusert 87 ganger før han fikk utgitt sin første bok. Et par år senere ble han tildelt Bokhandlerprisen. Og hvis alt skjærer seg, har det aldri vært enklere enn nå å gi ut boka selv.

Hva synes du Forfatterforbundet skal arbeide mer med i fremtiden?

Et vanskelig spørsmål. Det eneste jeg i farten kommer på at mange norske uavhengige forfattere ønsker seg, er et norsk POD-trykkeri. Men det er neppe noe Forfatterforbundet kan hjelpe oss med.

Hvis du vil lese mer om denne spennende forfatteren finner du hans hjemmeside på http://adorsen.no

Du finner flere artikler under: