Kulturminister Anette Trettebergstuen. Foto: Bernt Sønvisen/Arbeiderpartiet

Vi gratulerer Anette Trettebergstuen som ny kultur- og likestillingsminister!

Anette Trettebergstuen (AP) ble i statsråd i dag utnevnt som ny kultur- og likestillingsminister.

Trettebergstuen har vært innvalgt på Stortinget fra Innlandet siden 2005, og ble i 2009 valgt inn i Arbeiderpartiets sentralstyre. Hun har i en årrekke vært en viktig stemme for å fremme kultur og likestilling. I et intervju til NRK etter at den nye regjeringen ble presentert sa hun blant annet dette:

– Dette er min drømmejobb. Jeg er opptatt av at vi skal legge fram et nytt kulturløft, at vi skal fortsette å bygge kulturen over hele landet. Så er jeg også opptatt av ytringsfrihet, selve bunnplanken i demokratiet vårt, journalistikken og de frie medienes vilkår,

Forfatterforbundet gratulerer!

– Først vil jeg gratulere Anette Trettebergstuen med vervet som kulturminister og ønske lykke til! Hun har gitt kloke signaler om litteraturpolitikk i valgkampen, og nå får hun muligheten til å realisere disse. Vi er særlig opptatt av en god og grundig prosess rundt en boklov, der vi forventer at arbeidet kommer raskt i gang, uttaler Eystein Hanssen, leder i Forfatterforbundet.

I en kronikk i Klassekampen tidligere i høst la han fram våre tanker om hva en boklov bør inneholde. Les den her.

Se alle utnevnelsene til den nye regjeringen her!