Hviterussland: Nye angrep på ytringsfriheten

I forrige uke besluttet belarusiske myndigheter å avvikle PEN Belarus. Nå står den uavhengige belarusiske forfatterforeningen for tur. Tirsdag denne uka mottok den belarusiske forfatterforeningen et brev fra landets høyesterett der foreningen blir underretta om at domstolen skal utrede nedleggelsen av foreningen som juridisk organisasjon. Begjæringen kom fra det belarusiske justisdepartementet.

Tirsdag 24. august må den belarusiske forfatterforeningen (etabl. i 1933) møte i høyesterett slik prosessen er med organisasjonene som blir stengt ned. Myndighetene har tidligere raidet foreningens kontorer og besluttet å stenge bankkontoen deres. Siden en rekke advokater har mistet advokatlisensen etter å hjulpet ikke-statlige organisasjoner, opposisjonelle og fengslede, strever den belarusiske forfatterforeningen med å finne en advokat som tør og kan ta på seg oppgaven å forsvare foreningen.

Ett år etter det omstridte valget som startet protestbølgen mot myndighetene, er situasjonen i landet nå verre enn noen sinne. Flere og flere stemmer kommer til å stilne i frykt.

Det siste året er mer enn 35 000 opposisjonelle fengslet, og akkurat nå sitter mer enn 600 politiske fanger i fengsel. Over 100 ikke-statlige organisasjoner er stengt, deriblant PEN Belarus, journalistforbundet og menneskerettighetsorganisasjoner.

Forfatter- og oversetterforeninger i Norge krever at belarusiske myndigheter umiddelbart stanser sine angrep på ytringsfriheten, organisasjonsfriheten og forsamlingsfriheten. Stenging av ikke-statlige organisasjoner må omgjøres og ta slutt. Forfatter- og oversetterforeninger i Norge ber om at norske myndigheter utsteder visum til truede og forfulgte belarusiske skribenter.

Forfølgelsene av enkeltforfattere og oversettere – og enhver belaruser som hegner om demokratiet – må stoppes nå.

Den norske Forfatterforening v/Heidi Marie Kriznik

Forfatterforbundet v/Eystein Hanssen

Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening v/Arne Vestbø

Norsk Oversetterforening v/Hilde Lyng

Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere v/Alexander Løken

Oppropet ble først publisert i Klassekampen, 21. august 2021.
Forsidefoto: European Writers' Council, EWC.

#freewordsBelarus: European Writers stand with the Union of Belarusian Writers

In response to the news that the Belarusian Justice Ministry intends to liquidate the independent Union of Belarusian Writers, the European Writers Council (EWC) stands up high against the outrageous violation of Freedom of Speech and Freedom of Association.

Brussels, 23 August 2021

Our EWC member, the Union of Belarusian Writers (UBW) Саюз беларускіх пісьменнікаў, is threatened with forced state dissolution. The first hearing is due to take place on 24 August at 14:30 Minsk time. The association was founded in 1934 and was already able to stand up to arbitrary state action in 2006. On 9 August 2021, also the writers’ community of the PEN Centre Belarus was forcibly closed down by the state for allegedly "endangering national security".

The EWC strongly condemns the current proceedings against its member, the Union of Belarusian Writers. On 13 July, the offices of Саюз беларускіх пісьменнікаў were stormed and sealed. Among other accusations, the Union is now accused of not having been able to submit papers in time - papers that the state itself has put under lock and key. The Chair of our member association, the poet Barys Piatrovich, is under house arrest and banned from communicating. The crackdown on our member as well as now over 50 independent cultural, media and human rights organisations in Belarus is an unprecedented violation of human rights, and against the Belarusian civil society. EWC believes that the indictment is in fact intended to prevent the UBW from continuing to advocate for literary diversity and free speech.

Belarus has ratified the International Covenant on Civil and Political Rights. This treaty under international law guarantees the provisions of the Universal Declaration of Human Rights, supplemented by the UN Declaration on the Protection of Human Rights Defenders. Belarus is also a member of the Organisation for Security and Cooperation in Europe (OSCE).

All of these international regulations guarantee freedom of association and freedom of expression and specify in which cases these fundamental rights may be restricted. The International Covenant on Civil and Political Rights clearly states that restrictions must have a legitimate aim and must be necessary and proportionate to that aim in a democratic society. Belarus is also obliged to fulfil its obligations under the Vienna Convention on the Law of Treaties. The EWC calls on the Supreme Court to fulfil its duty as safeguard of freedom.

By dissolving the UBW, Belarus would be in blatant and serious violation of international laws. Therefore, the EWC calls on to European countries to act now to prevent the emergence of a true fascist regime in the midst of Europe. We reiterate our call for active support to the democracy movement through facilitated visas and scholarships abroad, monetary support to NGOs in the neighbouring states and support for the reconstruction of civil associations and societies.

Nina George Maïa Bensimon Miguel ÁngelSerrano

President Vice President Vice President

MyriamDiocaretz Eystein Hanssen MarkkuLoytönen

Secretary General Board Member Board Member

The European Writers’ Council (EWC) isthe federation of 46 nationalorganisationsof writers and translators in 31countries, representing 160,000writers and translators.EU Transparency Register ID number: 56788289570-24.