Norske forfattere og Fabels katalog misbrukt av russiske hackere

Den ulovlige nettsiden lydbok.online tilbyr stjålne lydbøker for gratis nedlasting. Siden er opprettet av en russisk statsborger med forbindelser til hacker-miljøer.

– Vi har gjort våre egne åpenkilde-undersøkelser i denne saken og delt disse med Dagens Næringsliv og politiet, sier leder i Forfatterforbundet, Eystein Hanssen. – Informasjonen vi har avdekket, viser systematisk misbruk av våre medlemmers og andre forfatteres åndsverk.

Russisk statsborger

Mannen som har opprettet sidene, Nikita Volgin, er russisk statsborger bosatt i Norge. Han er tidligere domfelt i Russland. Han har også opprettet tilsvarende sider på dansk, svensk og finsk.

– Volgin uttaler seg friskt og med null respekt for opphavsrett til DN, fastslår Hanssen. – Ikke bare er dette ulovlig, men det påfører så vel forfattere som forlag betydelige økonomiske tap.

Vedvarende hacking, stiller spørsmål om datasikkerheten

– Forfattere lever av å skrive, og vi må stole på at våre verk er tilstrekkelig beskyttet mot ulovlig digital kopiering og mangfoldiggjøring, sier Hanssen. – Det vi nå ser, er en massiv og vedvarende hacking som for lengst burde ha vært stoppet. Et eller annet digitalt hull er det her, når helt nye verk lekker direkte ut på nett.

Svært mange forfattere er misbrukt på siden. I tillegg til Jo Nesbø og Jørn Lier Horst, som er nevnt i DN-saken, finner vi bøker av forfattere som Hans Olav Lahlum, Tom Egeland, Thomas Enger, Arne Svingen, Unni Lindell, Myriam Bjerkli og Frode Eie Larsen.

Litteratur blir motor for Google-klikk

Volgins uttalelser til DN gir ingen særlig god forklaring på motivet bak virksomheten ut over å tjene penger på Google-klikk. Det er en forstemmende skjebne for en forfatter.

– Ingen forfatter skriver med det for øyet at hens verk skal utnyttes gratis slik at andre kan tjene penger på Googles annonse-algoritmer, sier Hanssen. – Hvis dette ikke kan stoppes umiddelbart, rokker det ved selve grunnlaget for digital utnyttelse av forfatternes verk.

Systematisk hacking og trolling

En del av informasjonen Forfatterforbundets egne undersøkelser avdekket, framkommer ikke i DN-artikkelen:

• De digitale sporene knyttet til siden peker til servere i Hong Kong, USA, Sveits og Norge. Det er ved ett tilfelle brukt en norsk registrar.
  • Flere av personene som er navngitt som ansvarlige i prosjektet, har sentrale roller i politi, ved ambassader eller i virksomheter knyttet til litteraturfeltet.
  • Administrator for siden oppgir et kontonummer i DNB for innbetaling av «donasjoner». Navnet som oppgis som eier av kontoen, er Max Hansen, en identitet vi har fått bekreftet er falsk.

Rapport levert politiet

Undersøkelsene Forfatterforbundet har gjennomført, er sammenfattet i en rapport. Den inneholder IP-adresser, e-postadresser, navn og annen identifiserende informasjon om den russiske statsborgeren som står bak siden.

Rapporten er levert til etterforskerne i Vest politidistrikt, som har saken, og altså DN.

– Vårt hovedmål nå er å få stoppet enhver ulovlig utnytting av våre medlemmers åndsverk, avslutter Hanssen. – Dette er kynisk gjennomført.

På bakgrunn av en rapport utarbeidet av Forfatterforbundet har Dagens Næringsliv lørdag 24. juli publisert denne artikkelen om den alvorlige svindelsaken. Rapporten er også levert til politiet. Artikkelen er delt etter tillatelse fra Dagens Næringsliv. Oppdatert artikkel kan leses i sin helhet på DNs nettside (betalingsmur) eller lastes ned som PDF.