Logo Forfatterforbundet
Foto: Shutterstock

Et forsøk på å sikre papirbokas fremtid

Fri ytring 
Synspunktene som presenteres her er skribentens egne og samsvarer nødvendigvis ikke med Forfatterforbundets holdning.

av Anette Kristiansen, nyutdannet skribent fra Tekst- og Skribentlinjen, Westerdals.

Unges lesevaner er under rask og stadig endring. Allerede i førsteklasse på barneskolen får mange barn nå utdelt en iPad som blir deres faste følgesvenn og guide gjennom skoleløpet. Barn og unge i dag er rett og slett vant til at tekst akkompagneres av noe visuelt, at den innehar interaktive elementer, eller begge deler. Jeg har bestemt meg for å undersøke to digitale, litterære fenomener som har slått an hos unge for å prøve å finne en måte å gjete dem tilbake mot litteratur i bokform i ny og ne på, og dermed sikre den trykte bokas fremtid. Ønsk meg lykke til.

 

Wattpad – et litterært nettsamfunn

Den første plattformen jeg skal ta for meg, er det litterære nettsamfunnet Wattpad. Wattpad ble lansert i november 2006 av Allen Lau og Ivan Yuan, og følgende ord brukes på nettsiden deres for å fronte konseptet:

«Your story matters. Let the world hear it.

Wattpad is home to 90 million readers and writers that connect through the power of story.»

Dette nettsamfunnet er åpent for folk i alle aldre, men det har blitt et arnested for unge litteraturinteresserte. På Wattpad kan du velge mellom å lese eller skrive i tjue forskjellige sjangre, som strekker seg fra historisk fiksjon til poesi. En av mine teorier for å forklare hvorfor dette har slått an så bra som det har gjort, er at formatet historiene publiseres i virkelig treffer tidsånden. Historiene publiseres som regel kapittel for kapittel, og leserne kan kommentere underveis, både på spesifikke steder i teksten, eller på et overordnet plan. Dette gjør konseptet delvis interaktivt, samtidig som det gir det en slags tv-serieaktig kvalitet, hvor leserne ofte sitter og venter i spenning på neste kapittel. Hva kommer til å skje videre? Tok forfatteren til seg noen av mine tilbakemeldinger? Intensiteten er altså høyere enn den som oppstår i møte med tradisjonell, trykt litteratur, og jeg tror dette er et nøkkelpunkt i oppskriften på å treffe mennesker som er oppvokst med eksploderende inntrykksbomber på alle kanter til enhver tid.

Det finnes allerede eksempler på trykt ungdomslitteratur som har vokst frem fra denne typen nettsamfunn. Et av dem er boka Fangirl, som kom ut i 2013. Hovedkarakteren i Fangirl er en 18 år gammel jente som skriver fanfiction (fanfiction er i korte drag fiksjon hvor forfatteren enten låner fiktive karakterer fra en annen forfatter, eller skriver inn kjente personer fra den virkelige verden i fortellingen sin), hun låner karakterer fra en oppdiktet Harry Potter-aktig bokserie. Hun publiserer disse tekstene i et nettsamfunn som har mange likhetstrekk med Wattpad, og hun har en enorm følgerskare. Parallelt med at hun publiserer tekst på nettet begynner hun på college, hvor hun blant annet tar et kurs i kreativ skriving. Jeg synes dette er et spennende stykke metafiksjon, og den har vist seg å være en glimrende måte å lokke ungdommen tilbake til den trykte litteraturen på, for boka ble en megasuksess blant unge, da spesielt de med tilknytning til fanfiction-plattformer som Wattpad.

En ulempe med dette nettsamfunnet sett fra et språkbevarende perspektiv, er at selv om det er mulig å skrive på over 50 språk der inne, skrives 77% av innholdet på engelsk. Også blant nordmenn som leser og skriver der, er det mest populære språket engelsk. Motivasjonen bak dette er nok å nå en større gruppe lesere, men det kan også sees som et estetisk valg, mest sannsynlig tatt som følge av forgyllingen av det engelske språket som har pågått lenge nå.

 

I appen Episode blir du selv hovedkarakteren

Det neste fenomenet jeg har undersøkt, appen Episode, er noe litt annet enn Wattpad. Innholdet der er mer grafisk enn tekstuelt, og historiene er direkte interaktive. Skaperne beskriver konseptet slik på nettsiden sin:

«The Episode app is a mobile storytelling network and platform. Episode features interactive Hollywood-caliber stories built from the ground up for mobile, not the passive entertainment of TV and movies. In Episode, your choices decide the path of your story.»

Historiene her er skrevet på forhånd, men hver historie har mange potensielle narrativer, og leseren bestemmer selv hvilket narrativ vedkommende vil følge. Man er selv hovedkarakteren, og lager en avatar som man opplever historiene gjennom. Dette konseptet har mildt sagt slått an, med over ni milliarder avspillinger verden rundt. Det er mye større fokus på det visuelle her enn det er på Wattpad, mesteparten av skjermen fylles av animasjoner, og det lille som finnes av tekst eksisterer innenfor en liten boble nederst på skjermen.

Interaktive romaner

Basert på kunnskapen i avsnittene over, har jeg funnet frem til en litt obskur sjanger jeg tror ville gjort et strålende comeback akkurat nå. Den såkalte «Choose Your Own Adventure»- boka, den interaktive romanen. For å forklare hvordan denne typen roman fungerer, tenker jeg å trekke frem Give Yourself Goosebumps, eller Grøssernes mysterier som serien het på norsk. Serien består av femti bøker, og de ble gitt ut mellom 1995 og 2000. Disse bøkene er skrevet i andreperson og bruker leseren som protagonist, noe som er felles for mye av det som er skrevet i denne sjangeren. På forsiden av boka averteres det med at du kan velge mellom mer enn 20 grøssende slutter. På første side i alle disse bøkene blir du møtt med følgende tekst: «ADVARSEL! IKKE LES DENNE BOKA FRA BEGYNNELSE TIL SLUTT!». Denne teksten følges av en oppsummering av noen av retningene historien kan ta, før mer tydelige instruksjoner blir gitt: «Begynn på side 1. Så følger du henvisningene nederst på hver side. Du foretar valgene. Hvis du velger riktig, overlever du og kan fortelle eventyret videre. Hvis du velger galt ... blir det verst for deg!». Nederst på hver side blir du enten bedt om å bla til en spesifikk annen side, men nesten aldri den som kommer etter den du nettopp har lest, eller så får du et valg mellom forskjellige handlinger som leder deg til forskjellige sider avhengig av hvilken du velger. Her kommer et eksempel på et slikt valg: «Du kan enten sette kursen mot de mange små tunellene på SIDE 109. Eller utforske den glatte tunellen på SIDE 12.». Dette valget må tas på side 34.

Denne typen roman var en stor hit på 80- og 90-tallet, men så forsvant den fra markedet på mystisk vis. I dag finnes de ikke i bokhandlene og knapt i bibliotekene våre lenger, den letteste måten å få kloa i disse bøkene om dagen, er å tråle bruktbutikker på nett. Dette er veldig synd, for der instapoesien fungerer som en bro mellom barnerimene og samtidspoesien, tenker jeg den interaktive romanen har potensiale til å fungere på samme måte, og bidra til å tette gapet mellom den digitale litteraturen og den analoge litteraturen. Formatet passer bra for korte oppmerksomhetsspenn, og det at man får servert mange historier i én bok, er enda en kul greie det vil være lett å markedsføre.

Nittitallet har gjort comeback på mange fronter, og jeg synes det er på tide at det sniker seg tilbake inn i ungdomslitteraturen. Derfor linker jeg til denne nettsiden, i håp om at noen der ute tar på seg oppdraget. Om ikke annet vil nok horder med nostalgisugne folk i tjueåra stille seg i kø for å kjøpe disse bøkene.

 

Les mer i Aftenposten: Er fremtidens roman interaktiv?

Bjarte Arnason har skrevet den interaktive romanen «Historien om enten Jørn eller Torgeir Bråten»

 

Portrett, Anette shvAnette var praksisstudent i Forfatterforbundet våren 2021 og vil fortsette å skrive for oss på frilansbasis.

 

Du finner flere artikler under: