Øystein Wiik (f. 1956) hadde en lang og suksessrik karriere bak seg i teater-, film- og musikalverden da han i 2010 brakdebuterte med krimromanen Dødelig applaus og har siden etablert seg som en av Norges mest populære krimforfattere. Nå har han fått tildelt arbeidsstipend som dramatiker fra Kulturrådet. Vi tok en prat med Wiik om sjangerskifte, stipend og pågående arbeider.

 

– Det er en stor inspirasjon selvsagt at noen vil gi én et stipend og slik oppmuntre til videre arbeid, sier Wiik da vi gratulerer ham med stipendtildelingen.

Han legger ikke skjul på at stipendet dessuten er kjærkomment etter et år med corona-restriksjoner som har satt en stopper for åtte store, planlagte musikalproduksjoner i Europa.

Stipendet skal han bruke til å arbeide videre på to store prosjekter. Det ene er fortsatt hemmelig, men det andre snakker han varmt og gjerne om. Det er nemlig en ny musikal som han skriver sammen med komponisten Gisle Kverndokk. Den tar for seg en dagsaktuell problemstilling.

  Handlingen tar utgangspunkt i de tradisjonelle trollene, men med en moderne og aktualisert vri. Dagens troll, nemlig nettrollene, og trolske holdninger brer dessverre om seg i dagens samfunn og kanskje spesielt nå.

Øystein Wiik

Øystein Wiik

Multikunstner

Øystein Wiiks kunstneriske virke spenner vidt. Vi kjenner ham som sanger, skuespiller, musikalstjerne, TV-personlighet og suksessrik krimforfatter. Nå har han fått arbeidsstipend fra Kulturrådets stipendkomité for dramatikere og er i full gang med ny musikal.

Foto: Julia M. Naglestad, NRK

Alltid elsket krim

Kverndokk og Wiik har arbeidet sammen flere ganger tidligere, blant annet på musikalene Sofies verden og Frendelaus og sist på den store produksjonen basert på Umberto Ecos krimklassiker Rosens navn som hadde premiere i 2019 ved Domstufenfestspiele Erfurt i Tyskland. Stykket var planlagt oppført flere steder i Europa i 2020. Corona-restriksjonene satte dessverre en stopper for dette, men Wiik håper at de vil kunne klare å gjennomføre de planlagte oppføringene senere i år. 

På tross av at han allerede da han gikk på Teaterhøyskolen skrev sitt første skuespill og han siden har skrevet librettoene til mange musikaler, kom det som en overraskelse på mange da han i 2010 debuterte som krimforfatter.

– Jeg har alltid elsket krimsjangeren, så valget var ikke vanskelig da jeg ville forsøke å skrive skjønnlitterært. Det er dessuten faktisk mange flere likhetstegn mellom musikaler og krim enn det man tror, sier Wiik.

– Begge deler har et veldig fortettet handlingsforløp. I en krim bør hvert kapitel dreie handlingen 180 grader med nye twister som driver handlingen fremover. Det samme gjelder for en sang i en musikal. Sangen skal ikke bare være en sang; den skal drive handlingen i stykket videre; inneholde en hindring eller konflikt, en beslutning, en endring eller åpenbaring og et resultat som fører oss videre. En klassisk litterær oppbygging med andre ord.

Krimdebuten gikk over all forventing. Både lesere og kritikere var begeistret, romanen ble nominert til Rivertonprisen, og utgitt både på tysk, dansk og nederlandsk.

– Man stiller seg jo laglig til for hugg når man endrer retning og begynner med noe man ikke har gjort før, forteller forfatteren, – så anerkjennelsen var veldig inspirerende.

Wiik mener det gjelder å se likhetstegn og sammenhenger i det man driver med og benytte seg av det man har av erfaring og ferdigheter for å se muligheter innen nye områder.

– Alt jeg har drevet med i livet har handlet om å uttrykke noe, så jeg føler ikke at sjangerskiftet var spesielt omveltende. Jeg bruker faktisk mye av min sceneerfaring i skrivingen.

Han forteller at han ofte spiller ut karakterene mens han skriver, leser dialogene høyt for å høre om de fungerer, beveger seg som karakterene, forsøker å kjenne dem i nervesystemet.

– Det er veldig nyttig, og jeg kan ofte være helt svett etter en arbeidsdag ved tastaturet, ler han.

Populær foredragsholder

Etter debuten har det blitt ytterligere sju krimromaner, den siste kom i 2019 omtrent samtidig som premieren på musikalen Rosens navn i Tyskland. Men Wiik nøyer seg ikke med bare å være forfatter av musikaler og krimromaner; han er også en populær foredragsholder.

Med foredragene ønsker han å formidle sin erfaring og kunnskap om kommunikasjon og det å formidle et budskap. Kunnskap som kommer fra sceneverdenen, men som kan benyttes i helt andre yrker og situasjoner i livet.

  Det å skulle presentere ideer og arbeid foran andre blir mer og mer vanlig i stadig flere områder av livet. Jeg ønsker å gi folk en praktisk plattform de kan bruke, gi dem en trygghet til å stå foran et publikum. Enkle ting som er lette å tilegne seg, men som gir dem selvtilliten som skal til. 

Også foredragene ligger dessverre brakk nå som følge av corona-restriksjonene, men han håper å kunne starte opp også dette i løpet av høsten.

En ting som slår en når man snakker med forfatteren er at han må ha en enorm arbeidskapasitet og en kjærlighet for alt han driver med.

– Karrieremessig har jeg alltid gjort det jeg har hatt lyst til og selv om det har blitt mye hard jobbing, så har alltid arbeidet vært lystbetont, avslutter Wiik.