Fri ytring. Synspunktene som presenteres her er skribentens egne og samsvarer nødvendigvis ikke med Forfatterforbundets holdning.

Sven Henriksen, skuespiller, sanger, forfatter og dramaturg

Foto: Per Heimly

Hva tenker du om kultur? Tenker du at du ikke bryr deg så mye? At teater, opera og sånne ting er noe du aldri går på, at det derfor ikke er så viktig i livet ditt? Tenker du at det er noe som heter «fin-kultur» som er noe de andre driver med, noe du avskyr fordi du tenker det er snobbete? At du har vært på teater én gang og ikke skjønte en dritt, eller kjedet det ihjel? Og teker du at nå under denne pandemien så er ikke kultur det vi bør bruke penger og tid på, vi får ta det siden?

Men hva tenker du om det du ser på Mac’en din, det du hører på i head-setet? Spillene du spiller? Filmene og seriene du ser? Hvor kommer alt dette fra? Er det laget av noen? Klærne dine, hvem er det som har tegnet dem? Og hvem har sydd dem? Om du leser en bok for å få tiden til å gå, hvem har svettet over tastaturet for å skrive den, brukt år av sin tid for å fortelle deg denne historien?

Hva tenker du om hun som sang i begravelsen til bestemor, han som leste diktene da mor døde? Eller bandet som spilte den fine dagen du giftet deg? Hva tenker du om meg som sitter her og skriver dette, en skuespiller/dramatiker du ikke kjenner, men som du kanskje har sett et glimt av et sted du ikke helt husker? Synes du jeg sutrer om kultur, at jeg må skjønne at nå er det krise, og at nå handler det om å holde ut? At jeg kan finne meg en annen jobb nå når teatre og konsertsaler er stengt?

Eller tenker du at kultur ikke er viktig? At den er den dyre glasuren på kaken som ikke skal bæres inn før alle er mette, alle er vel forsynt, ingen lider noe sted, ingen gamle og syke finnes, og alle har det godt, at da er det greit med en sang? At det spretter en klovn opp fra kaken og får dere til å le litt så på tampen av partyet? Litt kultur, gjesp? Men skal klovnen ha penger? Kan vi ikke bare gi ham en flaske vin? Han har vel en annen jobb, eller? Eller tenker du at kunstnere er late snyltere som driver med å realisere seg selv, at de bør ta seg sammen og lette på rassen og ta en virkelighetssjekk?

Jeg vet ikke hva du tenker. Kanskje du ikke tenker på kultur i det hele tatt? Kanskje du bare kjøper klær, bøker, musikk og hva vet jeg på nettet, og ikke tenker på at det har vært arbeidsfolk involvert? Høyt utdannede mennesker som har skapt det du konsumerer? Det kan nesten virke slik. Selv vår egen statsminister makter nesten ikke å si «kulturlivet» når hun til stadighet holder pressekonferanser.

I dag holder jeg pusten for min egen og tusenvis av kulturarbeideres vår, sommer og høst. Får vi jobbe, får vi spilt teater, sunget, kan vi legge planer, eller skal vi «holde ut litt til» som vår tids slager heter? Eller skal vi delta i dugnaden, løfte i flokk til armene brekker? Når krybben er tom, bites hestene, heter det. Nå er krybben mer enn tom, men musikken i øretelefonene dine er der, filmene på skjermen din, alt det vi kunstnere har laget.

Tenk om det plutselig ble stille?

Dette innlegget ble først publisert på Sven Henriksens Facebook-profil