Smal vei og trang port. Det har vært vanskelig å organisere seg som forfatter, frem til nå. Vi holder døra åpen.  Når du har publisert minst ett skjønnlitterært verk ønsker vi deg velkommen!

– Derfor er jeg medlem i Forfatterforbundet

Frid Ingulstad, medlem nummer 1.

Anita Krohn Traaseth, medlem nummer 435.

Bruk medlemsfordelene – spar penger

Det følger mange konkrete fordeler med et medlemskap i Forfatterforbundet, noe som gjør at du lett kan spare inn hele kontingenten:

• Med LOfavør Innboforsikring, Norges beste innboforsikring, kan du trygt si opp din eksisterende.
  • Mange medlemmer har spart flere tusen kroner på å benytte seg av fordelsprogrammet til LOfavør.
  • Du kan få juridisk hjelp fra LO-advokatene, som har bred kompetanse på bla. opphavsrett.
  • Du får 20% på skriveprogrammet Scrivener.
  • Vi gir deg faglig støtte og utvikling til ditt forfatterskap.
  • Hos oss får du et sosialt felleskap med andre forfattere. Vi organiserer alle sjangre.

Les mer om medlemsfordelene her.

Kvalitetsbevisste indieforfattere

Fra å være en liten og til tider uglesett del av forlagsbransjen, er nå selvpublisering blitt en viktig del av den moderne bokbransjen. Vi har tatt en prat med to kvalitetsbevisste indieforfattere som begge har blitt innkjøpt av Kulturrådet.

Multikunstneren

Øystein Wiiks kunstneriske virke spenner vidt. Vi kjenner ham som sanger, skuespiller, musikalstjerne, TV-personlighet og suksessrik krimforfatter. Nå har han fått arbeidsstipend fra Kulturrådets stipendkomité for dramatikere og er i full gang med ny musikal.

Mer åpenhet, takk!

Norge ligger langt framme digitalt, og digitale strømmetjenester på litteraturfeltet gir betydelige forskyvninger i konsum og lønnsomhetsfordeling mellom opphavere og forlag. Åpenheten det legges opp til i Digitalmarkedsdirektivet, er kjærkommen og nødvendig for at opphavere til litterære verk i det hele tatt skal kunne få innsikt i pengestrømmene på det digitale litteraturfeltet.

Endelig normalkontrakt for serieromanforfattere!

Forleggerforeningen og Forfatterforbundet er enige om en normalkontrakt for serieforfattere, Bokgruppe 9. Heretter får serieforfattere på medlemsforlag 10% royalty fra første bok, en økning på 33% fra det tidligere minstenivået på 7,5%.

Serieromanen som livsstil

Med gjennomsnittlig 10 publiserte romaner i året, dreier mesteparten av livet til suksessforfatter Kaja Nylund seg om skrivingen. Vi spurte henne om å dele litt av skrivehverdagen sin med oss – og vi er imponerte!

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er død

Hans-Christian Gabrielsen døde i dag tirsdag 9. mars hjemme i sin bolig på Slemmestad. Foto: Trond Isaksen, LO    LO har mistet en ruvende leder - Det er med dyp sorg vi i dag mottok den triste meldingen om Hans-Christian. Mine tanker går nå til kona Trine og...

Har du spørsmål, ta kontakt med oss