Forfattere får royalties ved bruktboksalg

Bildetekst:Forfatter Tom Egeland var en av forfatterne som reagerte da Bookis kom på banen, men som nå imøteser det nye tilbudet. I går møtte han Bookis-gründer, Lasse Brurok, i God Morgen, Norge-studioet.

At forfatternes inntekter synker, er ikke noe nytt. Det var derfor mange forfattere som reagerte negativt da Bookis kom på banen. Når leseren kan kjøpe en nyere bruktbok, framfor en ny bok i bokhandel, vil forfatteren gå glipp av sin andel av boksalget – det som kalles royalty. Men kanskje er løsningen kommet? Bookis har i alle fall tatt grep, og lansert en mulighet for at kjøper og selger kan legge til en royaltyandel til forfatteren.

Leder i Forfatterforbundet,Eystein Hanssen, mener Bookis’ opplegg er et positivt initiativ. – Alternativet er at boka omsettes i en Facebook-gruppe, på Finn eller fra et antikvariat uten noen form for kompensasjon til forfatteren, sier han. Dette har vært et problem for mange serieforfattere, der hele bokserier blir videresolgt opp til flere ganger – uten at forfatteren som har skrevet verket tjener noe.

Både kjøper og selger bidrar

Ordningen med royalty er frivillig, men den ser foreløpig ut til å fungere etter intensjonene, bekrefter Bookis-gründer, Lasse Brurok, i intervjuet med God morgen, Norge på TV2. Etter lanseringen forrige mandag har ca halvparten av både kjøpere og selgere vært villige til å legge til en royaltyandel, noe som har ført til at godtgjørelsen til forfatter i mange tilfeller er så mye som 50 kroner!

Et spennende initiativ med ytterligere muligheter

– Vi håper folk vil venne seg til tanken om å gi forfatteren en royalty, også ved omsetning av bruktbok.Nå må vi gi dette initiativet litt tid og se hvordan det fungerer i praksis, men vi registrerer at Bookis’ egne undersøkelser peker i retning av at kjøperne er villige til å betale royalty, sier Eystein Hanssen. Han legger til at dennetypen plattformer som vokser fram i den digitale økonomien, kan være interessante for forfatterne, også med tanke på dialog med lesere. – Vi håper Bookis vil legge til rette for det, avslutterhan.

Hvordan fungerer systemet?

Royalties-funksjonen gjør det mulig å støtte forfattere med et valgfritt beløp når man kjøper eller selger brukte bøker på Bookis.Bookis skriver på nettsiden sin:

Både kjøper og selger kan gi en frivillig Royalty når de kjøper og selger brukte bøker. Det vil si at man faktisk kan ende opp med å få mer i Royalties på en brukt bok enn en ny bok. Det er i hvert fall målet vårt.

Når noen velger å gi Royalties på en brukt bok, vil summen gå inn på en unik konto, kun for forfatteren på den boken. Foreløpig gjelder det kun norske titler, og ved samarbeid er det hovedforfatteren, eller den som blir nevnt først, som kan hente ut pengene. Denne løsningen forventes å være klar våren 2021. Forfatteren vil da mest sannsynlig logge inn med BankID for å gjøre seg til kjenne. Deretter logge inn på sin forfatterprofil på Bookis for å få utbetalt pengene til sin konto. Per nå er første utbetaling for Royalties planlagt siste torsdag i august 2021. Senere vil det kunne utbetales ved en oftere intervall.

Les mer på Bookis nettside.

Gjenbruk gir bærekraft og sirkulærøkonomi

Det er ikke bare forfattere som rystes over den store andelen av bøker som makuleres hvert år. Noe av Bookis' engasjement kom da de oppdaget at bokbransjen hvert år brenner ett tusen tonn – 2 millioner nye, uleste bøker. Mange er bare et par år gamle. Siden bøkene har stive permer, må disse behandles som restavfall, og kan ikke gå til gjenbruk.

De fleste brukte romaner eller novellesamlinger er selvsagt like interessante og spennende idag, som da de ble utgitt. De trenger bare nye lesere!